Alex van Warmerdam-retrospectief

Ter gelegenheid van de première van Borgman vertoont EYE alle speelfilms van Alex van Warmerdam, die in 1986 zijn regiedebuut maakte met Abel. Die film bevatte alle ingrediënten van een vintage Van Warmerdam: droge humor, nukkige personages, strak gestileerde decors en een algeheel gevoel van vervreemding. Op het programma staan ook vijf door Alex Van Warmerdam geselecteerde klassiekers, films die hem aan het hart gaan en van betekenis zijn geweest voor zijn werk.

Alex van Warmerdam (Haarlem, 1952) is film- en theatermaker, acteur, componist, schrijver en dichter. Zijn nieuwste film Borgman werd geselecteerd voor het competitieprogramma van het filmfestival van Cannes en is vanaf 29 augustus te zien in de Nederlandse bioscopen. De première vindt plaats op 26 augustus in EYE.

Alle reden om stil te staan bij het oeuvre van Van Warmerdam, die in 1986 overtuigend debuteerde met Abel (Gouden Kalf op het Nederlands Film Festival) en in 1992 internationaal doorbraak met De noorderlingen (European Film Award voor beste film). Na Abel volgden nog zeven speelfilms waarin gortdroge slapstick, beeldgrappen en tragikomisch, soms gewelddadig venijn de  boventoon voeren.

Sindsdien geldt hij als een van de belangrijkste Nederlandse filmmakers, die ook in het buitenland succes boekt, getuige de selectie van films als Kleine Teun (1998), Ober (2006) en De laatste dagen van Emma Blank (2009) door de internationale filmfestivals van Cannes, Venetië en Toronto. Het zijn films die door de eigenzinnige signatuur van de maker hun plaats hebben gevonden in  de canon van de Nederlandse film en het collectieve geheugen van het publiek.

EYE vertoont het volledige oeuvre van Van Warmerdam (35mm-kopieën uit eigen collectie), waaronder restauraties van Abel en De noorderlingen. Verder selecteerde Alex van Warmerdam speciaal voor het programma vijf internationale klassiekers, films die hem aan het hart gaan en die in een aantal gevallen sporen hebben achtergelaten in zijn werk. Vertoond worden onder andere de director’s cut van Sergio Leone’s spaghettiwestern The Good, the Bad and the Ugly (1966) en het nog steeds huiveringwekkende Deliverance (John Boorman, 1972).

Helen Westerik, coprogrammeur van de eerdere Film & Food-series in EYE, zal in een lezing op 24 augustus bij de vertoning van Ober ingaan op de rol van eten in de films van Van Warmerdam, waarbij het publiek ter plekke kan proeven van gerechten uit zijn films.

Aftellen tot Borgman: alle Van Warmerdams (De Filmkrant)
 

Printervriendelijke versie

Delen |