Restauratie

Aangetaste filmstroken

EYE vervult wereldwijd een pioniersrol op het gebied van filmrestauratie en -digitalisering. In de collectie bevinden zich ruim 20.000 nitraatfilms uit de eerste helft van de 20ste eeuw die permanente aandacht vereisen: het uiterst brandbare materiaal verpulvert en dient te worden gekopieerd om het te kunnen vertonen. Bijzondere zorg verdient ook het ‘gewone’ celluloid, ongeveer 30.000 films vanaf 1950 tot heden. Een deel daarvan dreigt ten prooi te vallen aan verkleuring en verzuring.

Internationale prijzen
EYE wordt geroemd om zijn in het oog springende en technologisch vernieuwende restauraties van klassiekers, experimentele en stille films. Titels als Beyond the Rocks (1922, met Rudolph Valentino en Gloria Swanson), J’accuse! (Abel Gance, 1919) en Wan Pipel (1976) van Pim de la Parra kregen dankzij de vakwetenschappelijke inspanningen van EYE een tweede leven als fraai gerestaureerde kopie. Voor zijn restauratiewerk won EYE meerdere internationale prijzen, waaronder de Jean Mitry Award, de Film Preservation Honors en de Prix Henri Langlois.

In samenwerking met het Nederlandse laboratorium Haghefilm, het Amerikaanse Cineric en andere internationale laboratoria werkt EYE mee aan onderzoeken naar de kwaliteitsverbetering van restauraties. Met het Amerikaanse bedrijf Thought Equity Motion digitaliseert EYE duizenden uren film op bioscoopkwaliteit voor digitale projectie en beschikbaarheid online.

Restauraties online
EYE beheert verschillende websites waarop grote delen van de collectie toegankelijk zijn gemaakt. Zo wordt een schat aan historisch filmmateriaal zichtbaar voor een groot publiek.

Voor jongeren ontwikkelde EYE de website Filmrestauratie. Zij kunnen hier in de huid van een filmrestaurator kruipen en beschadigde filmbeelden, geluiden en originele kleuren van 100 jaar geleden nieuw leven inblazen. Daarna kunnen ze de door EYE gerestaureerde versie bekijken.

We Can't Go Home Again
In 2011 realiseerde EYE de restauratie van de film We Can't Go Home Again, van Nicholas Ray. Lees meer over de restauratie van deze bijzondere film.

Beelden voor de Toekomst
Sinds 2007 werkt EYE aan het grootschalige restauratie- en digitaliseringsproject Beelden voor de Toekomst, in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het Nationaal Archief en Stichting Nederland Kennisland. Lees meer over dit project.

 

 

Printervriendelijke versie

Delen |