Filmcollege Russische cinema

Volga Volga - de favoriete musical van Stalin
Filmcollege Russische cinema (1913-2013)
Taal: Nederlands
180 min inclusief pauze

In acht maandagen wordt u bijgepraat door Otto Boele, hoofddocent Russische Literatuur aan de Universiteit Leiden. Het Filmcollege behandelt de Russische filmgeschiedenis in acht thema's: van de prerevolutionaire melodrama’s tot aan de arthousefilms en kaskrakers uit het kapitalistische Rusland van nu. Na het college (60') volgt een film. Bij de reeks ontvangt u het boek 'A History of Russian Cinema' van Birgit Beumer.

Filmcollege: Russische filmgeschiedenis op het grote doek

Dit najaar in EYE aandacht voor de Russische filmgeschiedenis met een filmprogramma en een filmcollege. 'Ruskino 1913-2013: de vele gezichten van de Russische film' is een overzicht van honderd jaar Russische film in het Nederland-Ruslandjaar 2013. Vertoond worden beroemde klassiekers, populaire cinema, herontdekkingen en cultfilms. Wie zich wil verdiepen in de Russische cinema wordt in EYE acht maandagen bijgepraat door Otto Boele, hoofddocent Russische Literatuur aan de Universiteit Leiden. Het Filmcollege behandelt de Russische filmgeschiedenis in acht thema's: van de prerevolutionaire melodrama’s tot aan de arthousefilms en kaskrakers uit het kapitalistische Rusland van nu. Na het college (60') volgt een film. Bij de reeks ontvangt u het boek 'A History of Russian Cinema' van Birgit Beumer.
'Russische filmgeschiedenis op het grote doek' is een samenwerking van EYE, Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam.

Tijden/prijzen
Steeds op maandag: 30 september, 7 + 14 + 28 oktober, 4 + 11 + 18 november, 2 december 2013. Aanvang 19.30. Prijs voor de reeks inclusief het boek 'A History of Soviet Cinema' (Birgit Beumer): € 99,-; Vriend van EYE: € 79,-; met reductie:  € 89,- (Cinevillepas, 65+, CJP).

Filmcollege

30 september: De Russische film voor de Revolutie
De Russische film van voor de revolutie is eigenlijk pas na de Perestrojka in het Westen bekend geworden. Het was een grote ontdekking omdat toen bleek dat Rusland in de jaren tien een filmindustrie heeft gekend die internationaal van het hoogste niveau was. De beroemdste regisseur van die jaren was Jevgeni Bauer die een groot aantal prachtige society drama's op zijn naam heeft staan.
Film: A Life for a Life (Jevgeni Bauer, 1916), met voorprogramma en live muziek

7 oktober: Sovjet-cinema in de jaren twintig
De jaren twintig kenmerken zich door verregaande artistieke experimenten en de productie van verschillende klassieke meesterwerken. De Sovjet-films waren een voorbeeld voor avantgarde filmmakers in het Westen. Het was een periode van innovatie en optimisme, maar ook een periode waarin beperkingen van de artistieke vrijheid al aan de orde van de dag zijn.
Film: Schaakkoorts (Vsevolod Poedovkin, 1925) + Kinoglaz (Dziga Vertov, 1924), met live muziek

14 oktober: Stalin en het socialistisch-realisme in de film
Het feit dat kunstenaars en filmmakers het socialistisch realisme moesten nastreven en de terreur van Stalin hadden verregaande invloed op de ontwikkeling van de film in Rusland. Dit resulteerde soms in wonderlijke en bijzondere films, maar betekende soms ook de neergang van carrières van getalenteerde cineasten.
Film: Volga Volga (Grigori Aleksandrov, 1938)

28 oktober: De dooi en de Russische nouvelle vague
De opleving die de Russische cinema na de dood van Stalin in 1953 onder Chroesjtsjov doormaakte leidde een renaissance in die zich ontwikkelde tot een equivalent van de westerse 'nouvelle vagues'. In deze films staat meestal het dagelijks leven van de Russische jeugd centraal, en de wijze van filmen kenmerkt zich door een vrije en poëtische stijl.
Film: July Rain (Marlen Choetsijev, 1966)

4 november: De lange jaren zeventig: mainstream en auteurscinema
Onder Brezjnev stagneerde de Russische nouvelle vague. Van de spaarzame Russische films die in de jaren zestig en zeventig naar het Westen doorsijpelden sprak met name het werk van Tarkovski tot de verbeelding. EYE vertoont de cultfilm die het Russische antwoord was op de western.
Film: White Sun of the Desert (Vladimir Motyl, 1970)

11 november: De lange jaren zeventig: filmindustrie en censuur
Tijdens de stagnatie onder Breznjev wist Larisa Sjepitko een andersoortige, meer kritische oorlogsfilm te maken.
Film: De opgang (Larisa Sjepitko, 1977)

18 november: Perestrojka en het einde van de Sovjet-Unie
Films van talenten als Aleksej German, Aleksandr Sokoerov en Kira Moeratova kwamen niet langs de censuur en werden pas halverwege de jaren tachtig onder de invloed van de Glasnost-politiek vrijgegeven. Deze films zouden alsnog een internationale distributie krijgen en in het buitenland vaak als meesterwerken worden herkend.
Film: Asthenisch syndroom (Kira Moeratova, 1990)

2 december: Film in de Russische Federatie
Met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991 komt er een einde aan de door de staat ondersteunde filmproductie en daalt het bioscoopbezoek dramatisch. Kunstzinnige filmers als Sokoerov kunnen hun films alleen nog met buitenlandse steun maken, tegelijkertijd ontstaat er een nieuwe, commercieel georiënteerde cinema die voor een opleving van het bioscoopbezoek zorgt en de Russische film anno 2013 domineert.
Film: Brat (Aleksej Balabanov, 1997)

 

 

Printervriendelijke versie

Delen |