Previously Unreleased 2013

Museum Hours

EYE besteedt deze zomer onder de noemer ‘Previously Unreleased’ wederom aandacht aan films die wel de selecties van prominente festivals haalden, maar om verschillende redenen tot nu toe niet de Nederlandse bioscopen bereikten. In juli en augustus staan onder meer The Loneliest Planet met Gael García Bernal, de Russische productie Twilight Portrait en Jem Cohens Museum Hours op het programma. De zes films zijn geselecteerd uit het aanbod van de internationale festivals en zijn tenminste een week in EYE te zien. Onder de geselecteerde titels ook de winnaar van de Semaine de la Critique in Cannes vorig jaar, Aquí y allá. EYE startte met Previously Unreleased in de zomer van 2007, en vertoont nu het hele jaar door titels die de Nederlandse bioscopen niet bereiken maar wel alle aandacht verdienen. De premières in juli en augustus worden ingeleid door  Filmkrant-redacteuren.

The Loneliest Planet
Julia Loktev (VS/DE 2011)
Engels gespr., zonder ondert. 113 min.


Voor haar tweede speelfilm wist de Russisch-Amerikaanse Julia Loktev acteurs Gael García Bernal en Hani Furstenberg te strikken. De twee spelen een jong koppel op backpackerstrip in Georgië.

Het landschap is spectaculair, de lucht ijl en de weg gaat steil omhoog. Aan de hand van gids Dato klimmen Alex en Nica door de bergen van de Kaukasus, enkele weken voor hun huwelijk. De twee maken zorgeloos grappen en lijken vrij weinig te begrijpen van de benarde omstandigheden waarin de meeste Georgiërs leven. Een onverwachte ontwikkeling in hun relatie zet wederzijdse verwachtingen echter onder druk.

Voor The Loneliest Planet verdiepte Loktev (1969, Leningrad) zich in ‘Expensive Trips Nowhere’, Tim Bissells verhalenbundel over westerlingen op reis in exotische delen van de wereld. Het resultaat is een filosofisch getinte vertelling over relaties, reizen en het verstrijken van de tijd. De film werd gedeeltelijk opgenomen met een uit de Sovjettijd stammende Lomo-lens, resulterend in de typerend gedempte kleurstelling van de Oost-Europese cinema.
vanaf 4 juli
Fijne, broeierige film met scherpe observaties en fraaie beelden… (**** VPRO/Cinema.nl)
Sterk en subtiel spel...maakt de spanning om te snijden...herkenbare en ijzingwekkende schets... (**** Filmkrant)
 

Twilight Portrait
Angelina Nikonova (RU 2011)
Russisch gespr., Engels ondert. 105 min.


De Russische regisseur Angelina Nikonova schildert in Twilight Portrait het portret van Marina, een Moskouse vrouw die verkracht is en toenadering zoekt tot de dader. Actrice Olga Dichovitsnaja geeft haar personage indrukwekkend gestalte.

Sociaalwerker Marina woont in Moskou en lijkt gevangen in een niet al te gelukkig huwelijk. Haar uitzonderlijke schoonheid levert haar veel commentaar op van mede-Moskovieten, en meestal niet in complimenterende zin. Op een dag wordt Marina verkracht door drie politieagenten; hun leider Andrej meent dat de Russen geleerd moet worden ‘de politie te vrezen.’ Marina trekt bij haar verkrachter in en probeert hem tot liefde te bewegen.

Nikonova’s verwarrende portret van Marina ontving tal van prijzen, onder meer die voor Beste acteur (Stockholm Film Festival) en Beste regisseur (Reijkjavik International Film Festival). Twilight Portrait werd omschreven als een onthutsend portret van het hedendaagse Moskou, waar moreel verval de bewoners in de greep lijkt te hebben gekregen.
vanaf 11 juli

Stateless Things (Jultak dongshi)
Kim Kyung-mook (ZK 2011)
Koreaans gespr., Engels ondert. 115 min.


De Zuid-Koreaanse filmer Kim Kyung-mook maakte met Stateless Things zijn eerste lange speelfilm. Zijn vertelling over de ontmoeting tussen twee ontheemde jongens is een poëtisch relaas over homoseksualiteit en illegale migranten in Zuid-Korea. Stateless Things was in Nederland alleen te zien op het IFFR.

Verloren zielen: in de Aziatische cinema vormen ze een geliefd thema. Ook de nog jonge Zuid-Koreaanse filmer Kim Kyung-mook (1985) toont zich gefascineerd door het gegeven van geliefden die elkaar niet kunnen vinden, maar verweeft dit met sociaal commentaar. In Stateless Things laat hij de levens van de uit Noord-Korea gevluchte, straatarme Jung en de in een luxe appartement in Seoul verblijvende jonge, knappe homo Hyeon samenkomen. Hun achtergronden zijn totaal verschillend, maar in hun eenzaamheid en wanhoop blijken ze verbonden.

Kim Kyung-mook, die op z’n zestiende naar Seoul trok, geldt als een van de grote talenten van de Zuid-Koreaanse cinema. Eerder trok hij de aandacht met korte en middellange films als A Cheonggyecheon Dog (2008) en het opschudding veroorzakende sado-maso-drama Faceless Things (2005).
vanaf 1 augustus

Aquí y allá

Antonio Méndez Esparza (VS/SP/MX 2012)
Spaans gespr., Engels ondert. 110 min.


Sublieme momenten uit het alledaagse leven van de bewoners van het kleine bergdorp Guerrero, vlakbij de Mexicaans-Amerikaanse grens. Pedro keert terug naar zijn dorp na jaren in de Verenigde Staten te hebben gewerkt. Zijn vrouw heeft nog steeds dezelfde glimlach, maar de hereniging met zijn gezin verloopt minder idyllisch dan hij hoopte.

Pedro koestert elk moment met zijn dochters, die ouder zijn geworden maar ook verrassend afstandelijk. Ondertussen jaagt hij een andere droom na: hij richt de band Copa Kings op. Ook neemt hij een tiener onder zijn hoede die hoopt ooit werk te vinden in Amerika, een plek die voor Pedro nog altijd dichtbij voelt. Het kalme, contemplatieve Aquí y allá (‘Hier en daar’) won de Grote Prijs op de Quinzaine in Cannes.
vanaf 8 augustus

Museum Hours
Jem Cohen (OO/VS 2012)
Duits, Engels gespr., Engels ondert. 107 min.


Wanneer een bewaker van een Weens museum bevriend raakt met een raadselachtige bezoekster, verandert het Kunsthistorisches Art verkenningen van hun leven, de stad, en de manieren waarop kunstwerken de wereld weerspiegelen Museum in een mysterieus kruispunt. Dit vormt het startpunt van een onverwachte reeks en vormgeven.

Wenen, winter. Johann, een bewaker bij het Kunsthistorisches Art Museum, ontmoet Anne, een buitenlandse bezoeker die met weinig geld door Wenen zwerft. Johann, in eerste instantie op zijn hoede, biedt zijn hulp aan, waarna ze in elkaars werelden worden gezogen. Dit museum is door de ogen van Jem Cohen geen archaïsche verzameling historische artefacten, maar een raadselachtig kruispunt waar, door middel van de kunstwerken, een discussie plaatsvindt over zaken die ons allen aangaan: dood, seks, geschiedenis, theologie en materialisme.
vanaf 15 augustus

Museum Hours: #3 Must See Film van de Maand (Filmkrant)
Museum Hours is de ontroerendste film die ik ooit heb gezien over die ontmoeting met kunst en de ander. Over de ontmoetingen die door kunst teweeg worden gebracht en de vraag wat kunst voor het leven betekent en zelfs hoe we na de kunst verder moeten leven. (**** Filmkrant)

Printervriendelijke versie

Delen |