De bioscoop en het Amsterdamse straatleven in de jaren dertig

De bioscoop en het Amsterdamse straatleven in de jaren dertig

donderdag 24 juli 2014


Een nieuw verworven verzameling foto’s laat zien dat er in de jaren dertig in Amsterdam op een wel heel opvallende manier reclame werd gemaakt voor bioscoopfilms. De gekste stunts werden uitgehaald om de aandacht te trekken van willekeurige passanten op straat en hen de bioscoop in te krijgen. Uit de nalatenschap van een filmoperateur, die werkte in de Amsterdamse Tuschinskibioscopen, heeft EYE een collectie persfoto’s aangekocht, die een unieke blik geeft op het straatbeeld en de filmcultuur in die tijd.
Hier loopt een bioscoopportier door de Nieuwendijk bij Cinema Royal.  Zijn hoofdloze metgezel is waarschijnlijk de hoofdpersoon uit de sciencefictionfilm The Invisible Man (1933, James Whale, naar het gelijknamige boek van H.G. Wells), over een mysterieuze wetenschapper die zichzelf onzichtbaar heeft gemaakt. 

Deze zusters maken reclame voor The Country Doctor(Henry King, 1936), waar de twee jaar oude Canadese Dionne-vijfling -die later wereldberoemd zou worden- voor het eerst in figureerde.
1936 was ook het jaar waarin Modern Timesvan Charlie Chaplin wereldwijd uitkwam, die zoals het spandoek op het busje al aangeeft, in drie bioscopen tegelijkertijd in première ging.

De bioscoop was in die jaren dermate populair dat films door winkeliers werden ingezet om klanten te trekken. Zoals in deze etalage van een hoedenwinkel, die dankbaar gebruikt maakt van het filmicoon om zijn waar aan te prijzen.


bioscopen, reclame, Charlie Chaplin, foto