Collectieblog

  • Tentoonstelling Bert Haanstra in Geoffrey Donaldson Instituut

    donderdag 14 augustus 2014

    Van 16 augustus t/m 15 oktober vindt in Noord-Scharwoude de tentoonstelling 'Bert Haanstra, schilder,tekenaar, fotograaf' plaats. In deze tentoonstelling, die samengesteld is door Egbert Barten en Hans Schoots (de biograaf van Haanstra), zijn ca. 17 schilderijen en diverse uitingen van Haanstra's werk als fotograaf en tekenaar te zien. Het laat zien dat Haanstra, voordat hij bekend werd als filmmaker, een gedegen opleiding had genoten aan de Rijksakademie en zeker niet gespeend was van enig talent. Zijn fotowerk gaat terug tot 1934, als hij in dienst is van Foto-Varia, een persbureau onder de directie van een lid van de bekende familie Vaz Dias.


    Uit het archief van Haanstra, dat zich bij EYE bevindt, is een album in de tentoonstelling te zien met deze vroege foto's. Een deel van Haanstra's persfotografie speelde zich af op op het schip de Dempo, tevens te zien in Noord-Scharwoude. Haanstra staat daarin vereeuwigd in scheepsuniform.
    Ook van het storyboard van de film Dokter Pulder zaait papavers (1975) zijn een aantal fragmenten opgenomen in de tentoonstelling.
    Bert Haanstra, Geoffrey Donaldson Instituut
  • Albert van der Wildt : Bert Haanstra monteert voor mij "Passage"

    woensdag 21 mei 2014


    De onlangs op 26 april 2014 overleden Albert van der Wildt was als cameraman bij heel veel Nederlandse films betrokken. Maar hij regisseerde ook zelf films zoals “Beeld van een kind” (1989) waarvoor hij een Gouden Kalf in de wacht sleepte. Toen hij zijn archief 2006 aan EYE schonk (zie inventaris) waren er ook vrij veel foto’s bij die apart in de fotocollectie werden opgenomen. Vele nieuwe fotodossiers konden met de foto’s uit het archief van Albert van der Wildt worden aangemaakt. Dankzij het project Beelden voor de toekomst werden de foto’s op foto niveau ontsloten en gedigitaliseerd. Op de achterkant van deze werkfoto van “Passage: A Richard Erdman Sculpture” (1985) staat met enige trots: Bert Haanstra monteert voor mij “Passage”. Dit is één voorbeeld van de rijkdom van de fotocollectie van EYE als bron van de filmgeschiedenis.  

    foto: Nico Crama
    Albert van der Wildt, Bert Haanstra, Beelden voor de Toekomst, archief