Collectieblog

  • Animatiefilmpjes St. Joost: pre-cinema-apparaten

    dinsdag 8 september 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.
     

    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

    Dit is The illusion of movement van Doortje Spanjerberg en Patrica van Zandvoort, waarin de werking van de historische pre-cinema-apparaten Thaumatroop, Phenakistoscoop en de Praxinoscoop op een poëtische manier wordt verbeeld. Doortje heeft zich gespecialiseerd in 3D-animatie en ook Patricia houdt van creature design en 3D-modelling. In dit filmpje is te zien dat ze ook goed kunnen tekenen. Met de sierlijke tekeningen en met het vergeelde boek wordt een sfeer van nostalgie en heimwee naar vervlogen tijden opgeroepen, waarin film nog een eenvoudig 'geknutseld' mechanisme was.

     

     

     

     

    apparaten, apparatuurcollectie, Apparatuur, animatie
  • Animatiefilmpjes St. Joost: de Opticakast

    donderdag 6 augustus 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.
     

    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

     
    De teaser De Opticakast werd gemaakt door Ties van der Mede. Over dit wonderlijke apparaat schreven we al uitgebreid in een eerder blogbericht. De magie hiervan sprak direct tot Ties' verbeelding, zo vertelt hij: "Het wordt wel gezien als de voorloper van de bioscoop, waarbij met het spelen van licht indrukwekkende patronen verschijnen. Ik vond het ook bijzonder dat de werking ervan niet precies bekend is, hier wordt mede door Eye nog over gediscussieerd."

    In het filmpje wilde hij de opticakast weer tot leven brengen. "Aan de hand van opnames van Eye waarin de opticakast wordt getest en besproken hoe deze oorspronkelijk gewerkt zou moeten hebben, ben ik mijn teaser met 3D animatie gaan maken. Dit vond ik de beste manier omdat ik hiermee veel vrijheid had om met het licht te 'spelen'." 
    Meer filmprojecten van Ties vind je op zijn website.

    apparaten, AKV/St.Joost, opticakast, apparatuurcollectie, animatie
  • Panorama van filmapparaten: Mutoscoop

    donderdag 4 juni 2015

    In de kelder van EYE is het Panorama te zien, een permanente tentoonstelling waarin de geschiedenis van de cinema wordt weergegeven met filmapparaten uit de collectie. Bevlogen uitvinders en visionairs buigen zich al eeuwenlang over het vastleggen van licht en beweging in beeld. EYE brengt een reis door de tijd aan de hand van filmapparaten, die belangrijke wendingen in de filmgeschiedenis markeren. Duidelijk wordt dat de geschiedenis van de film niet begon in 1896, zoals wij allemaal denken, maar veel verder terug.

    In een serie op dit blog duiken we in deze wondere wereld van de filmapparatuur. In de vorige afleveringen vertelden we over het diorama, waarschijnlijk het oudste object uit de collectie, de magische toverlantaarn en de Kinamo compact camera uit 1924. 

    Deze keer presenteren we het grootste apparaat uit de serie: de mutoscoop. Dit apparaat uit ongeveer 1900 is het best te omschrijven als de mechanische vorm van het bekende flipboekje, waarbij er door verschillende pagina's te rollen, de illusie van beweging ontstaat. Door de kijker bovenin en draaiend aan de hendel rechts kon maar één persoon tegelijk het filmpje zien. Daarom werd het waarschijnlijk vooral in café's en op kermissen gebruikt. 

    Dit exemplaar is van de American Mutoscope and Biograph Co. uit New York en er zit een scène uit de korte film The Waiter (1914) van Charlie Chaplin op. Er bovenop stond een titelbordje en er zat een geldbakje bij. Als de klep in de vorm van een schelp eraf wordt gehaald, zie je op de foto rechts de binnenkant, met een eindeloze hoeveelheid stukjes papier, die je als frames zou kunnen beschouwen.

    apparaten, Charlie Chaplin, apparatuurcollectie, Mutoscope, Apparatuur
  • Panorama van filmapparaten: de Mutoscoop

    donderdag 4 juni 2015


    In de kelder van EYE is het Panorama te zien, een permanente tentoonstelling waarin de geschiedenis van de cinema wordt weergegeven met filmapparaten uit de collectie. Bevlogen uitvinders en visionairs buigen zich al eeuwenlang over het vastleggen van licht en beweging in beeld. EYE brengt een reis door de tijd aan de hand van filmapparaten, die belangrijke wendingen in de filmgeschiedenis markeren. Duidelijk wordt dat de geschiedenis van de film niet begon in 1896, zoals wij allemaal denken, maar veel verder terug.

    In een serie op dit blog duiken we in deze wondere wereld van de filmapparatuur. In de vorige afleveringen vertelden we over het diorama, waarschijnlijk het oudste object uit de collectie, de magische toverlantaarn en de Kinamo compact camera uit 1924. 

    Deze keer presenteren we het grootste apparaat uit de serie: de mutoscoop. Dit apparaat uit ongeveer 1900 is het best te omschrijven als de mechanische vorm van het bekende flipboekje, waarbij er door verschillende pagina's te rollen, de illusie van beweging ontstaat. Door de kijker bovenin en draaiend aan de hendel rechts kon maar één persoon tegelijk het filmpje zien. Daarom werd het waarschijnlijk vooral in café's en op kermissen gebruikt. 


    Dit exemplaar is van de American Mutoscope and Biograph Co. uit New York en er zit een scène uit de korte film The Waiter (1914) van Charlie Chaplin op. Er bovenop stond een titelbordje en er zat een geldbakje bij.Als de klep in de vorm van een schelp eraf wordt gehaald, zie je op de foto rechts de binnenkant, met een eindeloze hoeveelheid stukjes papier, die je als frames zou kunnen beschouwen.


    apparaten, Charlie Chaplin, apparatuurcollectie, Mutoscope, Apparatuur
  • Panorama van filmapparaten: de Kinamo camera

    donderdag 9 april 2015

    In de kelder van EYE is nu het Panorama te zien, een permanente tentoonstelling waarin de geschiedenis van de cinema wordt weergegeven met filmapparaten uit de collectie. Bevlogen uitvinders en visionairs buigen zich al eeuwenlang over het vastleggen van licht en beweging in beeld. EYE brengt een reis door de tijd aan de hand van filmapparaten, die belangrijke wendingen in de filmgeschiedenis markeren. Duidelijk wordt dat de geschiedenis van de film niet begon in 1896, zoals wij allemaal denken, maar veel verder teruggaat.

    In een serie op dit blog duiken we in de wondere wereld van de filmapparatuur. In de vorige afleveringen vertelden we over het diorama, waarschijnlijk het oudste object uit de collectie, en de magische toverlantaarn. Ditmaal is de eer aan de Kinamo compact camera uit 1924, op de iPhone na het kleinste object uit deze apparatenserie, waarmee Joris Ivens De Brug vastlegde.

    Een koffertje van slechts 16x12x14cm. groot. Gezien de loodzware en omvangrijke proporties van camera's in die tijd was dit een ware revolutie op cameragebied. Een ware ontdekking voor de avontuurlijke documentairefilmer Joris Ivens, die deze amateurcamera gebruikte voor zijn film De Brug, waarvoor hij de meest acrobatische toeren uithaalde. De camera was in feite een verlengstuk van zijn arm.

    In het leven van de in 1898 geboren Ivens speelden camera's van het begin af aan een grote rol. Hij begon bij zijn vaders fotohandel CAPI in Nijmegen. Toen maakte hij al de korte speelfilm De Wigwam (1911) met hulp van medewerkers van zijn vader. Hij trommelde zijn hele familie op om rollen te spelen. In de jaren twintig sloot hij zich aan bij de Filmliga, die zich verzette tegen de Hollywoodcinema. Hij werd een van de toonaangevende figuren van de Nederlandse avant-gardefilms, met documentaires als De Brug (1928) en Regen (1929). Later ging hij steeds meer reizen en maakte politiek geëngageerde films als Borinage (1934), over de mijnwerkers in deze Waalse streek.

    De Brug was een filmexperiment dat Ivens in de pauzes van zijn werk bezighield. Hij werkte in Leiden en ging tussen de middag met de trein naar Rotterdam om de toen net aangelegde spoorbrug over de Maas te filmen. De vele diagonale lijnen van de brug komen terug in de bewegingen van de camera, op zoek naar 'expressieve hoeken', zoals Ivens het omschrijft.

    De camera was niet bedoeld voor professionals, maar voor amateurs en moest dus vooral eenvoudig te bedienen en compact zijn. Het is een handheld camera zonder statief, en ook de draaihendel is vervangen door een de aandrijving van een veermotor. Ivens werkte zelf mee aan de ontwikkeling van dit apparaat, dat perfect paste bij zijn idealen. Hij wilde nooit een professional worden, maar de vrijheid behouden van een amateur. En hij was hier niet alleen in, ook voor grootheden als Dziga Vertov en Walter Ruttmann was het een geliefde camera.

    apparaten, apparatuurcollectie, Joris Ivens, Apparatuur
  • Verwacht: een nieuwe opstelling in de Basement van EYE

    donderdag 6 november 2014

    In het museumgebouw bereidt EYE een ontdekkingstocht over de technologische ontwikkeling van cinema voor, met geld van de Bank Giro Loterij. Het eerste onderdeel dat zeer binnenkort wordt uitgewerkt is de herinrichting van de Basement. Elf bijzondere pré-cinema  en cinema-objecten uit de collectie zullen hier worden getoond.

    De afgelopen maanden werden de objecten uit de depots gehaald, bekeken, schoongemaakt en waar nodig gerestaureerd. Een eerste tip van de sluier lichten wij hier op: een Clamshell Mutoscope van de American Mutoscope and Biograph Company (ca. 1900), een populaire attractie op boulevards en op andere publieke plaatsen, bedoeld voor een individuele vertoning van een kort filmpje, geprint op ca. 800 fotootjes die als een flipboekje in het apparaat worden voortbewogen door de handel aan de buitenkant te draaien. Het exemplaar in de collectie van EYE is enige jaren geleden verworven en behoort zeker tot de fraaiste mutoscopen die overgeleverd zijn.
    NB: Clamshell refereert aan de afsluitklep in de vorm van een schelp.

    apparatuurcollectie, Mutoscope
  • EYE WALK

    donderdag 12 december 2013

    Begin oktober ging de EYE WALK in prémiere, de interactieve wandeling door het EYE gebouw. De Filmgerelateerde collectie is daarin vertegenwoordigd door collega Hans van der Kraan met een fraaie houten camera en een grillige projector uit de collectie, in de scene waarin George Melies wordt uitgebeeld. De EYE WALK trok meteen in de herfstvakantie enorm veel aandacht en is een leuke aanvulling van de ervaringen die je bij EYE kunt opdoen.
    In de opnamen zien we medewerker Hans van der Kraan achter een Ernemann Normal Aufnahme Kino C camera uit 1914 en een Müller Norica projector (1924), beide uit de apparatuur collectie van EYE.

    filmcamera, apparaten, Ernemann, Müller, apparatuurcollectie, filmprojector
  • Museum Jeugd Universiteit

    vrijdag 6 december 2013

    Op 1 september verzorgde de Curator Filmgerelateerde collectie samen met een collega Curator het eerste college in de reeks van 4 collecties voor de Museum Jeugd Universiteit. Als inleiding op meer begrip over het medium film en het ontstaan daarvan werd teruggegaan naar de periode van de ´précinema´ en in het bijzonder het ontwikkelen van de experimenten op het gebied van projectie en bewegend beeld. Natuurlijk kwamen daar beroemde vondsten als de toverlantaarn, zootrope en praxinoscope aan bod.

    In de zaal werd het pronkstuk uit de toverlantaarncollectie getoond, evenals enkele voorbeelden van de genoemde objecten.
    apparatuurcollectie, toverlantaarn