Collectieblog

  • Animatiefilmpjes St.Joost: Archive Overload

    dinsdag 24 november 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.

    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

    In de teaser Archive overload van Guusje Dekker worden verschillende stukken uit de collectie en het archief vertoond, om een indruk te geven van de enorme omvang van EYE's collecties. Guusje over de insteek van het filmpje: "Het beeld van een archief dat ik altijd voor ogen had, was een ruimte met grote eikenhouten boekenkasten en opbergmappen met een muffe geur van het stof. Dikke boeken met vergeelde bladen en dozen met oude kranten. Mijn idee van een archief was een opbergplek waar bijna niemand meer kwam, die verzorgd werd door een oude bibliothecaresse."

    Het archief bleek totaal anders te zijn dan ze verwachtte: "Mijn bezoek aan het EYE filmarchief heeft dit veranderd. Er staan zeker boeken en opbergmappen, maar het archief was juist erg levendig. Er waren veel mederwerkers van jong tot oud die hard aan het werk waren om het archief te ordenen en verzorgen. Graag wilde ik dat het archief net zo levendig overkomt als dat ik het aantrof. De 'oude look' heb ik gekozen om te benadrukken hoe lang het archief al bezig is met materiaal te verzamelen." 

    De stemmen in het filmpje zijn van Yvette Verweij (telefoniste) en tegenspeelster Roxana Van der Meulen. De voice over van Yvette Verweij werd opgenomen in HollandStudio's door Paul Van de Veerendonk. Kijk voor een uitgebreid overzicht van het werk van Guusje Dekker op haar website.

    EYE's animatiespecialist Mette Peters begeleidde het maakproces van alle St. Joost- teasers. Zij schreef eerder een interessant blogartikel over het belang van het conserveren van niet alleen animatiefilms zelf, maar ook het filmgerelateerde materiaal  zoals artwork (waaronder tekeningen en animatiepoppetjes) en documentatie. De varieteit aan materialen die voor dit soort films worden gebruikt, uiteenlopend van plastic, metaal, hout, textiel en gevonden objecten, die niet altijd even makkelijk houdbaar zijn- zoals te zien aan onderstaand poppetje- zorgt hierbij voor een grote uitdaging.

    Aladdin artwork

     

    animatie, AKV/St.Joost, archief
  • Animatiefilmpjes St. Joost: Een zee van informatie

    dinsdag 3 november 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.

    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

    Sophie Neeleman was onder de indruk van de enorme omvang van de archieven van EYE en maakte met affiches, bladmuziek, foto's en scripts het filmpje Een zee van informatie/ EYE EYE Captain. De zee is een metafoor voor de grote hoeveelheid materiaal, en de archivaris is de schipper die hierop vaart: “In de eindeloos lijkende zee aan film-parafernalia weet de EYE-Kapitein (archivaris) alles te vinden. Hij weet wat er onder het wateroppervlak voor waardevols schuilgaat. Hij kent de beste visgronden op zijn duimpje en brengt je precies bij de goede school. De Kapitein helpt je op je zoektocht naar die ene speciale vangst waar jij naar speurt.”

    De teaser is gemaakt met een collagetechniek. Allerlei verschillende onderdelen zijn getekend, gefotografeerd, geknipt en geplakt. Wil je meer weten over het werk van Sophie? Kijk dan op haar website.

     

    animatie, AKV/St.Joost
  • Animatiefilmpjes St. Joost: Affiches en foto's

    dinsdag 22 september 2015

     

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.

     
     


    Dit ingetogen filmpje getiteld Open up is gemaakt door Shivon Koopman. Shivon over zijn bedoeling en het maakproces: "Het idee achter mijn teaser is dat het EYE archief eigenlijk een verborgen schat is, die geopend wordt en te zien is voor iedereen. Iedereen die van films houdt zou de collecties eens moeten bekijken. De posters en flyers heb ik eerst in de donkere kist (verborgen) laten zien, omdat er niet genoeg mensen zijn die het archief kennen. Ik wilde benadrukken dat de collecties voor iedereen beschikbaar zijn."

    Shivon gebruikte de animatietechniek van de digitale cut-out, de beelden zijn opgebouwd uit verschillende afbeeldingen. De muziek bestaat uit twee nummers van Kevin MacLeod: 'Open your bright eyes' en 'Laendler in C minor Hess 68'.

    affiches, AKV/St.Joost, foto, animatie
  • Animatiefilmpjes St. Joost: pre-cinema-apparaten

    dinsdag 8 september 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.
     

    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

    Dit is The illusion of movement van Doortje Spanjerberg en Patrica van Zandvoort, waarin de werking van de historische pre-cinema-apparaten Thaumatroop, Phenakistoscoop en de Praxinoscoop op een poëtische manier wordt verbeeld. Doortje heeft zich gespecialiseerd in 3D-animatie en ook Patricia houdt van creature design en 3D-modelling. In dit filmpje is te zien dat ze ook goed kunnen tekenen. Met de sierlijke tekeningen en met het vergeelde boek wordt een sfeer van nostalgie en heimwee naar vervlogen tijden opgeroepen, waarin film nog een eenvoudig 'geknutseld' mechanisme was.

     

     

     

     

    apparaten, apparatuurcollectie, Apparatuur, animatie
  • Animatiefilmpjes St. Joost: Archive overload

    vrijdag 28 augustus 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.

    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier


    In de teaser Archive overload van Guusje Dekker worden verschillende stukken uit de collectie en het archief vertoond, om een indruk te geven van de enorme omvang van EYE's collecties. Guusje over de insteek van het filmpje: "Het beeld van een archief dat ik altijd voor ogen had, was een ruimte met grote eikenhouten boekenkasten en opbergmappen met een muffe geur van het stof. Dikke boeken met vergeelde bladen en dozen met oude kranten. Mijn idee van een archief was een opbergplek waar bijna niemand meer kwam, die verzorgd werd door een oude bibliothecaresse."

    Het archief bleek totaal anders te zijn dan ze verwachtte: "Mijn bezoek aan het EYE filmarchief heeft dit veranderd. Er staan zeker boeken en opbergmappen, maar het archief was juist erg levendig. Er waren veel mederwerkers van jong tot oud die hard aan het werk waren om het archief te ordenen en verzorgen. Graag wilde ik dat het archief net zo levendig overkomt als dat ik het aantrof. De 'oude look' heb ik gekozen om te benadrukken hoe lang het archief al bezig is met materiaal te verzamelen." 

    De stemmen in het filmpje zijn van Yvette Verweij (telefoniste) en tegenspeelster Roxana Van der Meulen. De voice over van Yvette Verweij werd opgenomen in HollandStudio's door Paul Van de Veerendonk. Kijk voor een uitgebreid overzicht van het werk van Guusje Dekker op haar website.

    EYE's animatiespecialist Mette Peters begeleidde het maakproces van alle St. Joost- teasers. Zij schreef eerder een interessant blogartikel over het belang van het conserveren van niet alleen animatiefilms zelf, maar ook het filmgerelateerde materiaal  zoals artwork (waaronder tekeningen en animatiepoppetjes) en documentatie. De varieteit aan materialen die voor dit soort films worden gebruikt, uiteenlopend van plastic, metaal, hout, textiel en gevonden objecten, die niet altijd even makkelijk houdbaar zijn- zoals te zien aan onderstaand poppetje- zorgt hierbij voor een grote uitdaging.
    Origineel artwork van Aladdin and the Magic Lamp (George Pal, NL, 1939). Poppetje van hout, metaal en waarschijnlijk synthetische materialen. Collectie EYE Filmmuseum. Copyright Philips Company Archives.







    AKV/St.Joost, publiciteitsmateriaal, affiche, archief, foto, animatie
  • Animatiefilmpjes St. Joost: de Opticakast

    donderdag 6 augustus 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.
     

    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

     
    De teaser De Opticakast werd gemaakt door Ties van der Mede. Over dit wonderlijke apparaat schreven we al uitgebreid in een eerder blogbericht. De magie hiervan sprak direct tot Ties' verbeelding, zo vertelt hij: "Het wordt wel gezien als de voorloper van de bioscoop, waarbij met het spelen van licht indrukwekkende patronen verschijnen. Ik vond het ook bijzonder dat de werking ervan niet precies bekend is, hier wordt mede door Eye nog over gediscussieerd."

    In het filmpje wilde hij de opticakast weer tot leven brengen. "Aan de hand van opnames van Eye waarin de opticakast wordt getest en besproken hoe deze oorspronkelijk gewerkt zou moeten hebben, ben ik mijn teaser met 3D animatie gaan maken. Dit vond ik de beste manier omdat ik hiermee veel vrijheid had om met het licht te 'spelen'." 
    Meer filmprojecten van Ties vind je op zijn website.

    apparaten, AKV/St.Joost, opticakast, apparatuurcollectie, animatie
  • Animatiefilmpjes St. Joost: Pre-cinema-apparaten en filmprojector

    dinsdag 4 augustus 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.
     

    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier


    Ines Fernandes heeft zich voor haar teaser Film before Cinema laten inspireren door de voorlopers van de film. Een vogel vliegt achtereenvolgens door een Phenakistiscoop en een Praxinoscoop - precinema-apparaten uit de negentiende eeuw - om uit te komen bij de Cinematographe Lumière uit 1895, die het beginpunt vormde van de huidige cinema.
    Fernandes is gefascineerd door de link tussen de eerste animatiefilmmakers en deze apparaten. Door te zien hoe film werkt, werden mensen in de periode voorafgaand aan de cinema geïnspireerd om op verschillende manieren bewegend beeld te maken, inclusief animatie, waar deze apparaten dus ook een voorloper van zijn.

    De film bestaat grotendeels uit handgetekende animatie in 2D en daarnaast heeft ze de 2D computer software TVPaint gebruikt. Tekeningen komen in beweging door 'simpelweg' de ene na de andere te plaatsen, wat ook al te zien was bij de precinema-apparaten. Ze wilde de evolutie laten zien die deze machines hebben doorgemaakt totdat de cinema was 'geboren' zoals wij deze kennen, in de vorm van de Cinematographe. De vogel symboliseert het voortschrijden van de tijd door deze apparaten, met de projectie als eindpunt. Fernandes heeft al meerdere films gemaakt, haar portfolio is hier te vinden.

    apparaten, AKV/St.Joost, filmprojector, animatie
  • Animatiefilmpjes St. Joost: Affiches

    maandag 27 juli 2015

     

     

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.

    In de film Rip-off scheuren Koen van Geel en Jeoffrey van Overveld zich op een speelse manier een weg door het publiciteitsmateriaal van films, van The Grand Budapest Hotel tot en met Metropolis. En zelfs een gehavende Clint Eastwood komt door het beeld lopen. Maker Jeoffrey vertelt het verhaal achter het filmpje.
     

    Waarom hebben jullie voor dit specifieke onderdeel van onze collecties hebben gekozen?
     
    "De hoofdreden was dat de posters naast de bijbehorende films vaak ook prachtig zijn. De posters worden echter eerder vergeten, verscheurd, weggegooid. En zijn er maar enkelen die overleven. Vanuit dit concept wilde we graag de posters wat meer in de spotlights zetten. In dit geval scheuren we er weliswaar alsnog doorheen, maar fungeren ze toch als een soort 'archief',  waardoor we steeds verder terug de tijd in gaan."

    Hoe verliep het maakproces en met welk type animatie hebben jullie gewerkt?

    "Het maakproces kwam tamelijk organisch tot stand. We wilden dus iets met de posters doen, en we wilden er doorheen scheuren. We gingen eerst kijken naar digitale mogelijkheden, maar hoewel dit heel goed te faken is, is het toch niet zo tactiel als wanneer je daadwerkelijk posters scheurt. Nu hebben we natuurlijk geen originele posters gebruikt, maar deze op A4 uitgeprint. Deze plakten we op de vloer met groen papier op de achtergrond.  We plaatsen een camera erboven met een statief, en zijn vervolgens begonnen stapsgewijs te fotograferen en te scheuren/vervormen. Dit gaf ons de mogelijkheid het groen weg te halen en vervolgens stapsgewijs in stop-motion de posters te vervormen en bewegen. Het gedeelte waar Clint Eastwood door beeld loopt is anders aangepakt. Daar hebben we frames van een film geprint en deze gescheurd- expres extra rafelig om het geheel nog net iets levendiger te maken."
     
    Koen en Jeoffrey werken nu voor Studio Kubus, die zich  vooral richt op 2D en 3D animatie, maar  ook graag experimenteert met verschillende stijlen. 
     
    AKV/St.Joost, publiciteitsmateriaal, animatie
  • Animatiefilmpjes St. Joost: Angst voor het moderne

    donderdag 11 juni 2015


    Een groep  vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE.  In een serie publiceren we deze filmpjes, die ook als voorfilm  kunnen worden gebruikt.

    Veel van de filmmakers hebben, om een indruk te krijgen van de veelzijdigheid van de  Filmgerelateerde Collecties, dit blog als vertrekpunt gebruikt. 


    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier






    In het filmpje Angst voor het moderne brengt Raymon Wittenberg drie affiches uit de jaren tien van de twintigste eeuw uit de collectie van EYE tot leven. Hierin zijn voor die tijd nieuwe vervoersmiddelen in actie te zien: een auto, trein en vliegtuig. Door in te zoomen op de gezichten van de inzittenden en omstanders, wordt de spanning en fascinatie benadrukt die de kracht en snelheid bij hen teweegbracht.

    Wittenberg maakte zelf 3D modellen van een auto, trein en vliegtuig die uit de 'affiches' vliegen. Op zijn blog brengt de maker uitgebreid het werkproces van dit filmpje in beeld.  Jeroen Buskes zette met spannende muziek de beelden kracht bij. Hieronder de drie gebruikte affiches:


    The Freight Train Drama (1912)





    L'Automobile della Morte (1912)


    Barrabas (1914)

     
    affiches, AKV/St.Joost, affiche, animatie
  • Henk Kabos: art-director van Tom Poes, Tekko Taks en Loeki de Leeuw

    donderdag 21 mei 2015

    Zelfportret, 1980



    Onlangs heeft EYE het archief ontsloten van animator, striptekenaar en illustrator Henk Kabos (1912-1984). Zijn carrière was nauw verbonden met de animatiestudio's van Joop Geesink en Marten Toonder. Voor de eerste werkte hij in de jaren zeventig mee aan de STER-filmpjes met misschien wel de beroemdste Nederlandse pop: Loeki de Leeuw.  

    http://www.dutch-vintage-animation.org/images/PDF-files/1977-27-12-1977-Afscheid-HenkKabos.jpg

    Hij begon bij Geesink als animator nadat hij de Kunstnijverheidsschool had afgerond. Toen de studio in het volgende jaar samenging met de studio van Marten Toonder werkte hij mee aan de tekenfilm die gebaseerd was op het stripverhaal 'Tom Poes en de Laarzenreuzen'. Hij tekende ook korte tijd aan de 'Tom Poes' strip, die Marten Toonder dagelijks voor De Telegraaf maakte. 


    Tegen het einde van de oorlog werkten Kabos en Toonder mee aan het illegale blad Metro, Kabos onder het pseudoniem Karel Woud. In dezelfde periode maakte hij illustraties voor de boekjes 'Keukenkrabbels' en 'Geef ons heden ons dagelijks brood' van Jan Gerhard Toonder.
    Zijn bekendste zelfbedachte stripreeks was 'Tekko Taks'. De eerste drie verhalen over deze rentenierende takshond verschenen kort na de oorlog in De Nieuwe Nederlander, daarna ging de strip door in Trouw.  'Tekko Taks' heeft tot in de jaren zeventig in verschillende nationale en internationale kranten gestaan.

    Hoewel 'Tekko Taks' nog steeds door de Toonder Studio's werd gedistribueerd, was Kabos zelf in 1949 alweer teruggekeerd naar Geesink. Hij werd uiteindelijk art director bij diens Dollywood Studio's en werkte mee aan prijswinnende poppenfilms als 'Philips' Lamplight Band' (1957), 'Lightconcert in the Zoo' (1963) en de filmpjes met het figuurtje 'Dutchy' in opdracht van het Nederlands Zuivelbureau in Den Haag. Samen met animator Cor Icke werkte hij vanaf 1973 als regisseur en ontwerper mee aan de filmpjes met 'Loeki de Leeuw', die in de reclameblokken van de Ster werden vertoond.  

    In het archief, dat via het opgeheven Nederlands Instituut voor Animatiefilm (NIAf) bij EYE terecht is  gekomen, bevindt zich met name veel artwork, ontwerpen in diverse technieken die als basis werden gebruikt om cells of poppen van te maken voor animatiefilms, maar ook enkele driedimensionale objecten. Hieronder bevinden zich enkele poppen, waaronder twee Loeki de Leeuwfiguren en een insect uit een film over insecticiden. Ook zijn er drie plakboeken met veel beeldmateriaal van zijn werk.



    Nederlands Instituut voor Animatiefilm (NIAf), Marten Toonder, Joop Geesink, animatie

Pagina's