Collectieblog

  • Animatiefilmpjes St. Joost: Archive overload

    vrijdag 28 augustus 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.

    Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier


    In de teaser Archive overload van Guusje Dekker worden verschillende stukken uit de collectie en het archief vertoond, om een indruk te geven van de enorme omvang van EYE's collecties. Guusje over de insteek van het filmpje: "Het beeld van een archief dat ik altijd voor ogen had, was een ruimte met grote eikenhouten boekenkasten en opbergmappen met een muffe geur van het stof. Dikke boeken met vergeelde bladen en dozen met oude kranten. Mijn idee van een archief was een opbergplek waar bijna niemand meer kwam, die verzorgd werd door een oude bibliothecaresse."

    Het archief bleek totaal anders te zijn dan ze verwachtte: "Mijn bezoek aan het EYE filmarchief heeft dit veranderd. Er staan zeker boeken en opbergmappen, maar het archief was juist erg levendig. Er waren veel mederwerkers van jong tot oud die hard aan het werk waren om het archief te ordenen en verzorgen. Graag wilde ik dat het archief net zo levendig overkomt als dat ik het aantrof. De 'oude look' heb ik gekozen om te benadrukken hoe lang het archief al bezig is met materiaal te verzamelen." 

    De stemmen in het filmpje zijn van Yvette Verweij (telefoniste) en tegenspeelster Roxana Van der Meulen. De voice over van Yvette Verweij werd opgenomen in HollandStudio's door Paul Van de Veerendonk. Kijk voor een uitgebreid overzicht van het werk van Guusje Dekker op haar website.

    EYE's animatiespecialist Mette Peters begeleidde het maakproces van alle St. Joost- teasers. Zij schreef eerder een interessant blogartikel over het belang van het conserveren van niet alleen animatiefilms zelf, maar ook het filmgerelateerde materiaal  zoals artwork (waaronder tekeningen en animatiepoppetjes) en documentatie. De varieteit aan materialen die voor dit soort films worden gebruikt, uiteenlopend van plastic, metaal, hout, textiel en gevonden objecten, die niet altijd even makkelijk houdbaar zijn- zoals te zien aan onderstaand poppetje- zorgt hierbij voor een grote uitdaging.
    Origineel artwork van Aladdin and the Magic Lamp (George Pal, NL, 1939). Poppetje van hout, metaal en waarschijnlijk synthetische materialen. Collectie EYE Filmmuseum. Copyright Philips Company Archives.







    AKV/St.Joost, publiciteitsmateriaal, affiche, archief, foto, animatie
  • Animatiefilmpjes St. Joost: Affiches

    maandag 27 juli 2015

     

     

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.

    In de film Rip-off scheuren Koen van Geel en Jeoffrey van Overveld zich op een speelse manier een weg door het publiciteitsmateriaal van films, van The Grand Budapest Hotel tot en met Metropolis. En zelfs een gehavende Clint Eastwood komt door het beeld lopen. Maker Jeoffrey vertelt het verhaal achter het filmpje.
     

    Waarom hebben jullie voor dit specifieke onderdeel van onze collecties hebben gekozen?
     
    "De hoofdreden was dat de posters naast de bijbehorende films vaak ook prachtig zijn. De posters worden echter eerder vergeten, verscheurd, weggegooid. En zijn er maar enkelen die overleven. Vanuit dit concept wilde we graag de posters wat meer in de spotlights zetten. In dit geval scheuren we er weliswaar alsnog doorheen, maar fungeren ze toch als een soort 'archief',  waardoor we steeds verder terug de tijd in gaan."

    Hoe verliep het maakproces en met welk type animatie hebben jullie gewerkt?

    "Het maakproces kwam tamelijk organisch tot stand. We wilden dus iets met de posters doen, en we wilden er doorheen scheuren. We gingen eerst kijken naar digitale mogelijkheden, maar hoewel dit heel goed te faken is, is het toch niet zo tactiel als wanneer je daadwerkelijk posters scheurt. Nu hebben we natuurlijk geen originele posters gebruikt, maar deze op A4 uitgeprint. Deze plakten we op de vloer met groen papier op de achtergrond.  We plaatsen een camera erboven met een statief, en zijn vervolgens begonnen stapsgewijs te fotograferen en te scheuren/vervormen. Dit gaf ons de mogelijkheid het groen weg te halen en vervolgens stapsgewijs in stop-motion de posters te vervormen en bewegen. Het gedeelte waar Clint Eastwood door beeld loopt is anders aangepakt. Daar hebben we frames van een film geprint en deze gescheurd- expres extra rafelig om het geheel nog net iets levendiger te maken."
     
    Koen en Jeoffrey werken nu voor Studio Kubus, die zich  vooral richt op 2D en 3D animatie, maar  ook graag experimenteert met verschillende stijlen. 
     
    AKV/St.Joost, publiciteitsmateriaal, animatie
  • Première Fietsen naar de maan

    vrijdag 19 juni 2015

    Johan Walhain in een still uit Fietsen naar de maan

    Op 28 juni gaat in EYE de gloednieuwe restauratie van Fietsen naar de Maan  uit 1963 in première. Deze speelfilm is een door de nouvelle vague geïnspireerd tijdsdocument van het volkse Amsterdam vlak voor de opmars van Provo en hippies, en vormde het debuut van Jeroen Krabbé. Het oorspronkelijke beeld-en geluidsnegatief van de bioscoopversie waarop de restauratie gebaseerd is, werd vorig jaar teruggevonden in het Stadsarchief Amsterdam.

    In de film van Jef van der Heyden spelen Bernhard Droog, Johan Walhain en Ton Lensink drie broers:  een politieman, een schroothandelaar en een kunstenaar. De drie vertegenwoordigen elk één van de eigenschappen van hun overleden vader, namelijk charmante onhandigheid, een artistieke aanleg en een speelse zakelijkheid. Hun worstelingen met het leven leiden tot allerlei tragikomische situaties. De fiets bepaalde toen ook al het stadsbeeld, en de titel symboliseerde volgens de regisseur destijds "het menselijke streven naar het onbereikbare".
    

    Regisseur Jef van der Heyden op de set bij Fietsen naar de maan


    Voor de binnenopnames werden decors gebouwd in de Amsterdamse filmstudio Cinetone (de huiskamers van twee van de broers en een kroeginterieur), maar de buitenopnames geven een mooi beeld van de sfeer in de stad.

    De film past in een beweging van jonge regisseurs met een klein budget die steeds meer op straat gingen filmen om het 'echte leven' te vangen. Dit werd toen mogelijk doordat de filmapparatuur lichter en goedkoper werd. Van der Heyden filmde (vaak met een verborgen camera) op vele plekken in de stad, onder andere het Waterlooplein en het Leidseplein.

    Het publiek interesseerde het echter niet; bij de meeste bioscopen werd hij na een week al uit de roulatie gehaald, en voor de recensenten kon de film de vergelijking met de Franse nouvelle vague niet doorstaan. De regisseur en de producent P. Hans Frankfurter raakten gebrouilleerd, waardoor de film later ook nooit op dvd of video is uitgekomen.

    Met terugwerkende kracht wordt nu de onschatbare waarde van de film ingezien en komt deze alsnog in een beperkte oplage uit op een dvd. Bij de première wordt deze uitgereikt en zijn Maartje van der Heyden en Guido Frankfurter, de kinderen van respectievelijk de regisseur en de producent (inmiddels beiden overleden) te gast evenals Michiel Kerbosch, die als 16-jarige in de film meespeelde.
    

     

    Aankondiging, uit het archief van P. Hans Frankfurter

    In de archieven van EYE bevindt zich een aantal still- en werkfoto's, evenals het scenario, publiciteitsmateriaal en enkele brieven van de regisseur. Een treffende terugblik op Fietsen naar de Maan is te vinden in een artikel in Ons Amsterdam van Harry Hosman, die werkt aan een boek over Amsterdam in de film:

    "Zelden gaf Amsterdam zich zo bloot in een Nederlandse speelfilm. De straten, de havens, de pleinen, de stegen en grachten, ze zijn adembenemend grijs, grauw, vies. Maar tegelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk en mooi. Fietsen naar de maan ademt de triestheid van het vergaan van de tijd."
     

     

    filmcamera, still, publiciteitsmateriaal, werkfoto, archief, Nederlandse film
  • Bijzonder publiciteitsmateriaal

    zondag 18 juli 2010

    In vele vormen wordt publiciteit gemaakt voor film. Een goede en lange traditie om fraaie brochures uit te geven is bijvoorbeeld de Duitse serie Illustrierter Film-Kurier. Vooral in de jaren twintig waren de ontwerpen uit de Duitse school bijzonder. Dezelfde ontwerper verzorgde het affiche en kleiner drukwerk. In de EYE-collectie bevond zich sedert 1957 al een collectie topaffiches waarin het langwerpige affiche (210x96 cm) van de Fritz Lang-film "Spione" (1928) voorkwam.
    Recentelijk verwierven wij ook de fraaie originele brochure. beide ontwerp van Max Fließ.

    publiciteitsmateriaal, affiche