Collectieblog

  • Panorama van filmapparaten: Mutoscoop

    donderdag 4 juni 2015

    In de kelder van EYE is het Panorama te zien, een permanente tentoonstelling waarin de geschiedenis van de cinema wordt weergegeven met filmapparaten uit de collectie. Bevlogen uitvinders en visionairs buigen zich al eeuwenlang over het vastleggen van licht en beweging in beeld. EYE brengt een reis door de tijd aan de hand van filmapparaten, die belangrijke wendingen in de filmgeschiedenis markeren. Duidelijk wordt dat de geschiedenis van de film niet begon in 1896, zoals wij allemaal denken, maar veel verder terug.

    In een serie op dit blog duiken we in deze wondere wereld van de filmapparatuur. In de vorige afleveringen vertelden we over het diorama, waarschijnlijk het oudste object uit de collectie, de magische toverlantaarn en de Kinamo compact camera uit 1924. 

    Deze keer presenteren we het grootste apparaat uit de serie: de mutoscoop. Dit apparaat uit ongeveer 1900 is het best te omschrijven als de mechanische vorm van het bekende flipboekje, waarbij er door verschillende pagina's te rollen, de illusie van beweging ontstaat. Door de kijker bovenin en draaiend aan de hendel rechts kon maar één persoon tegelijk het filmpje zien. Daarom werd het waarschijnlijk vooral in café's en op kermissen gebruikt. 

    Dit exemplaar is van de American Mutoscope and Biograph Co. uit New York en er zit een scène uit de korte film The Waiter (1914) van Charlie Chaplin op. Er bovenop stond een titelbordje en er zat een geldbakje bij. Als de klep in de vorm van een schelp eraf wordt gehaald, zie je op de foto rechts de binnenkant, met een eindeloze hoeveelheid stukjes papier, die je als frames zou kunnen beschouwen.

    apparaten, Charlie Chaplin, apparatuurcollectie, Mutoscope, Apparatuur
  • Panorama van filmapparaten: de Mutoscoop

    donderdag 4 juni 2015


    In de kelder van EYE is het Panorama te zien, een permanente tentoonstelling waarin de geschiedenis van de cinema wordt weergegeven met filmapparaten uit de collectie. Bevlogen uitvinders en visionairs buigen zich al eeuwenlang over het vastleggen van licht en beweging in beeld. EYE brengt een reis door de tijd aan de hand van filmapparaten, die belangrijke wendingen in de filmgeschiedenis markeren. Duidelijk wordt dat de geschiedenis van de film niet begon in 1896, zoals wij allemaal denken, maar veel verder terug.

    In een serie op dit blog duiken we in deze wondere wereld van de filmapparatuur. In de vorige afleveringen vertelden we over het diorama, waarschijnlijk het oudste object uit de collectie, de magische toverlantaarn en de Kinamo compact camera uit 1924. 

    Deze keer presenteren we het grootste apparaat uit de serie: de mutoscoop. Dit apparaat uit ongeveer 1900 is het best te omschrijven als de mechanische vorm van het bekende flipboekje, waarbij er door verschillende pagina's te rollen, de illusie van beweging ontstaat. Door de kijker bovenin en draaiend aan de hendel rechts kon maar één persoon tegelijk het filmpje zien. Daarom werd het waarschijnlijk vooral in café's en op kermissen gebruikt. 


    Dit exemplaar is van de American Mutoscope and Biograph Co. uit New York en er zit een scène uit de korte film The Waiter (1914) van Charlie Chaplin op. Er bovenop stond een titelbordje en er zat een geldbakje bij.Als de klep in de vorm van een schelp eraf wordt gehaald, zie je op de foto rechts de binnenkant, met een eindeloze hoeveelheid stukjes papier, die je als frames zou kunnen beschouwen.


    apparaten, Charlie Chaplin, apparatuurcollectie, Mutoscope, Apparatuur
  • De bioscoop en het Amsterdamse straatleven in de jaren dertig

    donderdag 24 juli 2014


    Een nieuw verworven verzameling foto’s laat zien dat er in de jaren dertig in Amsterdam op een wel heel opvallende manier reclame werd gemaakt voor bioscoopfilms. De gekste stunts werden uitgehaald om de aandacht te trekken van willekeurige passanten op straat en hen de bioscoop in te krijgen. Uit de nalatenschap van een filmoperateur, die werkte in de Amsterdamse Tuschinskibioscopen, heeft EYE een collectie persfoto’s aangekocht, die een unieke blik geeft op het straatbeeld en de filmcultuur in die tijd.
    Hier loopt een bioscoopportier door de Nieuwendijk bij Cinema Royal.  Zijn hoofdloze metgezel is waarschijnlijk de hoofdpersoon uit de sciencefictionfilm The Invisible Man (1933, James Whale, naar het gelijknamige boek van H.G. Wells), over een mysterieuze wetenschapper die zichzelf onzichtbaar heeft gemaakt. 

    Deze zusters maken reclame voor The Country Doctor(Henry King, 1936), waar de twee jaar oude Canadese Dionne-vijfling -die later wereldberoemd zou worden- voor het eerst in figureerde.
    1936 was ook het jaar waarin Modern Timesvan Charlie Chaplin wereldwijd uitkwam, die zoals het spandoek op het busje al aangeeft, in drie bioscopen tegelijkertijd in première ging.

    De bioscoop was in die jaren dermate populair dat films door winkeliers werden ingezet om klanten te trekken. Zoals in deze etalage van een hoedenwinkel, die dankbaar gebruikt maakt van het filmicoon om zijn waar aan te prijzen.


    bioscopen, reclame, Charlie Chaplin, foto