Collectieblog

  • Animatiefilmpjes St. Joost: Archive overload

    vrijdag 28 augustus 2015

    Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.

    Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
    klik hier


    In de teaser Archive overload van Guusje Dekker worden verschillende stukken uit de collectie en het archief vertoond, om een indruk te geven van de enorme omvang van EYE's collecties. Guusje over de insteek van het filmpje: "Het beeld van een archief dat ik altijd voor ogen had, was een ruimte met grote eikenhouten boekenkasten en opbergmappen met een muffe geur van het stof. Dikke boeken met vergeelde bladen en dozen met oude kranten. Mijn idee van een archief was een opbergplek waar bijna niemand meer kwam, die verzorgd werd door een oude bibliothecaresse."

    Het archief bleek totaal anders te zijn dan ze verwachtte: "Mijn bezoek aan het EYE filmarchief heeft dit veranderd. Er staan zeker boeken en opbergmappen, maar het archief was juist erg levendig. Er waren veel mederwerkers van jong tot oud die hard aan het werk waren om het archief te ordenen en verzorgen. Graag wilde ik dat het archief net zo levendig overkomt als dat ik het aantrof. De 'oude look' heb ik gekozen om te benadrukken hoe lang het archief al bezig is met materiaal te verzamelen." 

    De stemmen in het filmpje zijn van Yvette Verweij (telefoniste) en tegenspeelster Roxana Van der Meulen. De voice over van Yvette Verweij werd opgenomen in HollandStudio's door Paul Van de Veerendonk. Kijk voor een uitgebreid overzicht van het werk van Guusje Dekker op haar website.

    EYE's animatiespecialist Mette Peters begeleidde het maakproces van alle St. Joost- teasers. Zij schreef eerder een interessant blogartikel over het belang van het conserveren van niet alleen animatiefilms zelf, maar ook het filmgerelateerde materiaal  zoals artwork (waaronder tekeningen en animatiepoppetjes) en documentatie. De varieteit aan materialen die voor dit soort films worden gebruikt, uiteenlopend van plastic, metaal, hout, textiel en gevonden objecten, die niet altijd even makkelijk houdbaar zijn- zoals te zien aan onderstaand poppetje- zorgt hierbij voor een grote uitdaging.
    Origineel artwork van Aladdin and the Magic Lamp (George Pal, NL, 1939). Poppetje van hout, metaal en waarschijnlijk synthetische materialen. Collectie EYE Filmmuseum. Copyright Philips Company Archives.







    AKV/St.Joost, publiciteitsmateriaal, affiche, archief, foto, animatie
  • Animatiefilmpjes St. Joost: Angst voor het moderne

    donderdag 11 juni 2015


    Een groep  vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE.  In een serie publiceren we deze filmpjes, die ook als voorfilm  kunnen worden gebruikt.

    Veel van de filmmakers hebben, om een indruk te krijgen van de veelzijdigheid van de  Filmgerelateerde Collecties, dit blog als vertrekpunt gebruikt. 


    Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
    klik hier






    In het filmpje Angst voor het moderne brengt Raymon Wittenberg drie affiches uit de jaren tien van de twintigste eeuw uit de collectie van EYE tot leven. Hierin zijn voor die tijd nieuwe vervoersmiddelen in actie te zien: een auto, trein en vliegtuig. Door in te zoomen op de gezichten van de inzittenden en omstanders, wordt de spanning en fascinatie benadrukt die de kracht en snelheid bij hen teweegbracht.

    Wittenberg maakte zelf 3D modellen van een auto, trein en vliegtuig die uit de 'affiches' vliegen. Op zijn blog brengt de maker uitgebreid het werkproces van dit filmpje in beeld.  Jeroen Buskes zette met spannende muziek de beelden kracht bij. Hieronder de drie gebruikte affiches:


    The Freight Train Drama (1912)





    L'Automobile della Morte (1912)


    Barrabas (1914)

     
    affiches, AKV/St.Joost, affiche, animatie
  • Tentoonstelling Move on...! 100 jaar animatiekunst

    donderdag 5 februari 2015

    In KAdE in Amersfoort is vorige week de tentoonstelling Framestill uit de poppenfilm Philips Broadcast (George Pàl, 1938)Er zijn 50 films uitgekozen die als een soort canon de 100 jaar geschiedenis representeren. De Nederlandse animatiefilm krijgt een speciale plek in de spotlights, waaronder Philips Broadcast (George Pàl),  waarvan EYE een poppetje in bruikleen gaf voor de expositie. Van de film Pas à Deux (Gerrit van Dijk & Monique Renault) zijn er enkele tekeningen van EYE te zien. Verder behoren de Oscarwinnaar Father and Daughter (Michael Dudok de Wit) en Chase (Adriaan Lokman) tot de selectie. 

    Internationale films in de 'top 50' zijn Gertie The Dinosaur (Winsor McCay), La Linea (Osvaldo Cavandoli), Three Little Pigs (Walt Disney), Yellow Submarine (George Dunning), Meat Love (Jan Svankmajer), Betty Boop (Fleischer Bros.), The Hand (Jiri Trnka) en Oh Willy (Emma de Swaef & Marc James Roels). 

    Erik van Drunen en Mette Peters, oud-medewerkers van het opgeheven Nederlands Instituut voor Animatiefilm (NIAf), maakten de selectie. Mette Peters werkt nu als registrar bij de Filmgerelateerde Collecties van EYE, die zich heeft ontfermd over de animatiecollectie van het NIAf. Onder dit materiaal bevindt zich veel artwork en documentatie, zoals van Gerrit van Dijk.

    Naast de animatiefilms is er onder andere werk te zien van beeldende kunstenaars die op een bijzondere manier met animatie hebben gewerkt, waaronder Robbie Cornelissen, Eelco Brand, Martha Colburn en Sun Xun.


    Een tekening van de film Pas à deux (Gerrit van Dijk en Monique Renault, 1988)
    Op de website Dutch Vintage Animation zijn veel Nederlandse animatiefilmpjes te zien van Dollywood, de poppenfilmstudio van Joop Geesink en ook bijvoorbeeld van George Pal. 





    Nederlands Instituut voor Animatiefilm (NIAf), Gerrit van Dijk, affiche, George Pal, Joop Geesink, animatie