Collectieblog

  • Rembrandt in de schuilkelder

    donderdag 19 maart 2015

     

    In de tentoonstelling Het Stedelijk in de oorlog, die loopt tot en met 31 mei 2015, kijkt het Stedelijk Museum zeventig jaar na de bezetting terug op deze tijd en haar eigen rol daarin. Hierin zijn kunstwerken uit de collectie te zien, waarvan sommigen mogelijk nog zullen worden teruggebracht naar de rechtmatige eigenaar; het onderzoek van de restitutiecommissie loopt op dit moment. Ook wordt er archief-en documentatiemateriaal getoond, waaronder een foto-album uit een persoonsarchief van EYE.

    Tijdens de naziperiode is van veel, met name Joodse, kunstverzamelaars en kunstenaars op onrechtmatige wijze werk afhandig gemaakt. Het onderzoek waarop de expositie is gebaseerd maakt deel uit van het landelijke onderzoek 'Museale verwervingen sinds 1933', dat ook bij het Stedelijk leidde tot een zoektocht door de eigen collectie.
    In het getoonde album van EYE plakte Rolf ten Kate, directiesecretaris van de Amsterdamse Filmstudio Cinetone, foto's en krantenartikelen van films die in de eerste oorlogsjaren gemaakt werden. Dit is bijzonder, omdat over deze turbulente periode in de Nederlandse filmgeschiedenis weinig materiaal te vinden is. In 1942 werd Cinetone bezet door de Duitsers en werden er propagandafilms gemaakt.


    Pagina uit het fotoalbum die in het Stedelijk wordt getoond.

    De pagina die te zien is bevat een reportage van de in november 1940 door Andor von Barsy gefilmde documentaire Rembrandt in de Schuilkelder. Deze gaat over het voor de Duitsers verstoppen van schilderijen van o.a. Rembrandt, Vermeer en Breitner op geheime locaties in Castricumse duinbunkers. De film is in 1946 voltoooid. Op de foto's is ook Willem Sandberg te zien, de toenmalige legendarische directeur van het Stedelijk.

    Ten Kate, zelf tevens een enthousiast amateursmalfilmer en fotograaf, maakte tegelijkertijd een filmreportage in kleur van de verhuizing en het omringende duinenlandschap, getiteld Waar de blanke top der duinen. Beide genoemde films zijn in de tentoonstelling te bekijken.

    Cinetone, Tweede Wereldoorlog, documentaire, werkfoto, foto, Nederlandse film
  • Zaterdag 7 maart Filmfestival Kees Hin

    donderdag 5 maart 2015


    Kees Hin, jaartal onbekend, fotograaf Maarten Hin

    Filmmaker Kees Hin zit dit jaar vijftig jaar in het vak. Daarom wordt hij komende zaterdag geëerd met een persoonlijk filmfestival in de Desmet Studio's. Jaarlijks vindt hier het Plantage Filmfestival plaats.

    Zijn eerste film, Onderaards (1965), over de Nederlandse Aardoliemaatschappij zou de start worden van zijn levenslange, inspirerende  samenwerking met schrijver en dichter K. Schippers. Met hem zou hij onder andere televisieportretten van kunstenaars maken.

    Nadat hij de filmacademie vroegtijdig de rug toekeerde, begon hij zijn filmcarrière als assistent van Fons Rademakers en Bert Haanstra.  Sindsdien maakte hij meer dan honderd  documentaires en televisiefilms en speelfilms, zoals Soldaten zonder geweren (1985) en Het schaduwrijk (1993). Kees Hin is iemand die altijd op het grensvlak werkt tussen speelfilm en documentaire en vaak een experimentele invalshoek kiest.

    Op het filmfestival zullen documentaires, korte films en televisie-afleveringen te zien zijn. Ook is er de première van zijn onlangs voltooide filmportret Het scherpe oog van Aat Veldhoen (1914) over deze kunstenaar, die tevens bij Hin in de buurt woont. De filmer zelf is de hele middag aanwezig om zijn films toe te lichten en vragen te beantwoorden en K. Schippers zal ook een deel van de middag komen kijken.

    Vandaag was Hin in EYE om onderzoek te doen voor een retrospectief van zijn werk in dit Filmmuseum, dat waarschijnlijk in januari 2016 georganiseerd zal worden. Hij is blij met het festival komende zaterdag en heeft ook meegedacht over het programma. Zelf verheugt hij zich er het meest op om de korte film Walt van Praag en de toren naar de hemel uit 1976 weer terug te zien. Hierin wordt een  man gevolgd, die zo gefascineerd is door Griekse zuilen, dat hij er een toren mee bouwt in zijn tuin. "Het gaat over de clown in de mens, over hoogtebehoefte, en ik hoop dat het plezier van die man en het filmen ook overkomt op de kijkers," aldus Hin.

    EYE beheert een groot persoonsarchief van Kees Hin, met materiaal van 1965 tot 2011. Klik hier voor de inventaris. 

    documentaire, archief, Kees Hin, Nederlandse film
  • PARRADOX

    vrijdag 10 december 2010

    Deze week is de film Parradox, over filmmaker Pim de la Parra, in premiere gegaan. Een boeiend portret van deze sympathieke Surinaamse filmer. Voor de film is uitgebreid gebruik gemaakt van het persoonlijke archief van De la Parra, dat behoort tot de collectie van eye Film Instituut Nederland.
    Voor de inventaris van het archief klik hier.
    documentaire, Pim de la Parra, Nederlandse film