Collectieblog

  • Setfoto's Stanley Kubrick

    donderdag 4 september 2014



    Kubrick op de set van A Clockwork Orange




    EYE heeft een bijzondere serie setfoto’s van de illustere filmregisseur Stanley Kubrick bemachtigd bij de aankoop van het archief van de filmrecensent Charles Boost. Hij kreeg de foto’s als persmateriaal aangeleverd voor bij zijn artikelen. Deze reeks foto’s is gemaakt op de set van Kubricks films Dr. Strangelove (or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb) uit 1964 en A Clockwork Orange (1971).

    Charles Boost (1907-1990) startte zijn loopbaan als filmcriticus bij het Utrechts Nieuwsblad in het begin van de jaren ’30. Van 1938 tot 1940 verzorgde hij de filmrubriek in De Groene Amsterdammer en schreef hij voor De Maasbode. Ook verleende hij zijn medewerking aan diverse vooroorlogse filmperiodieken, waaronder het Katholiek Filmfront. In de oorlogsjaren deed hij de Amsterdamse filmcorrespondentie voor het NRC.

    Daarnaast was hij onder andere werkzaam als kunstenaar. Bijna tot aan het einde van zijn leven was hij enorm productief in zijn dubbelfunctie van filmcriticus en illustrator voor met name De Groene Amsterdammer, Haarlems Dagblad, Skoop, Parool en NRC. Boost was bovendien betrokken bij de oprichting van het Nederlands Historisch Filmarchief (1946), de voorloper van het Filmmuseum (waarvoor hij jarenlang de bestuursfunctie van secretaris vervulde) en het huidige EYE, .

    Bij de tentoonstelling Stanley Kubrick: The Exhibition was ook al een aantal setfoto's te zien van deze invloedrijke en eigenzinnige regisseur.

    Hieronder nog een selectie van de foto's van Charles Boost:

    Op de set van Dr. Strangelove, met Kubrick in het midden



    Dr Strangelove: Kubrick zoekt een kader uit in de viewfinder van de Mitchellcamera. Met de wieltjes bestuurt hij hem.





    Kubrick achter de camera bij A Clockwork Orange. De camera zit verstopt in een sound blimp, een soort hoes die het geluid ervan dempt.





     


    Charles Boost, Stanley Kubrick, werkfoto, foto
  • Props: van monsterlijk tot levensecht

    vrijdag 18 juli 2014


    Het leren jasje van Tygo Gernandt uit Van God Los, de handdoek die Monique van de Ven droeg in Zomerhitte en een hoofdprothese van een monster uit de horrorfilm Frankenstein’s Army, wie zou die nu niet willen hebben?  Zondag 6 juli vond in Amsterdam de eerste veiling van Nederlandse filmprops plaats, georganiseerd door ShortcutzAmsterdam, een organisatie die Nederlandse films promoot.  

    Props (afkorting van properties)  zijn rekwisieten die in films gebruikt worden. Deze voorwerpen doen niet alleen dienst als onderdeel van de setting, maar vervullen een duidelijke functie in het verhaal, of dienen om een personage een extra betekenis te geven. Dit kunnen gewone gebruiksvoorwerpen zijn, die in een film een opvallende rol spelen.  Zo toonde EYE in de Tentoonstelling over Stanley Kubrick de typemachine uit The Shining, waaraan je kon zien dat jack Nicholson in de film langzaam gek werd. “All work and no play makes Jack a dull boy,”  typte hij ontelbare malen. 

    Daarnaast zijn er props die uit de fantasie van de filmmaker zijn ontsproten en bijna kunstwerken op zich zijn, zoals monsters en lichaamsprotheses in horror- en science fictionfilms. Filmmaker David Cronenberg is hier een meester in, en een uitgebreide selectie hiervan is nu te zien in EYE bij David Cronenberg- The Exhibition. Je kunt in de cafésetting uit zijn film Naked Lunch aanschuiven bij een Mugwump, een menselijke kakkerlak, en ook de buik met de videospeler erin uit Videodromeen de getransformeerde insecten uit The Fly ontbreken niet.  


    Props kunnen soms ook juist griezelig realistisch zijn, zoals deze levensechte hond uit de horrorfilm Down (2001, Dick Maas' remake van De Lift uit 1983) bewijst.  Het beest komt jammerlijk met zijn baasje om het leven in de moorddadige lift. De opgezette hond bevindt zich in de collectie van EYE, en maakt deel uit van een verzameling objecten die zijn geschonken door First Floor Features,  het filmproductiebedrijf van Dick Maas en Laurens Geels.  


    Hierin bevinden zich ook kostuums uit  Lang leve de Koningin (1995) en ruimtepakken uit Tom en Thomas(2002). Een ander rekwisiet uit Down, een art deco- sculptuur uit de wolkenkrabber waarin de film zich afspeelt, is al in een eerder bericht aan bod gekomen.

    Down is hier in zijn geheel te bekijken. De echte hond maakt zijn entree in de 24e minuut.
     




    rekwisieten, David Cronenberg, Dick Maas, Stanley Kubrick, Down, First Floor Features, props