Collectieblog

  • Vertoning Blackmail: stillfoto's

    donderdag 21 augustus 2014

    Gisteren vertoonde EYE Hitchcocks eerste geluidsfilm Blackmail. Van deze thriller uit 1929, die beschouwd wordt als een van de beste Britse films uit die periode, bezit EYE enkele mooie stillfoto’s en een werkfoto waarop de ster uit de film, de Tsjechische actrice Anny Ondra te zien is. Het zijn deels nitraatvlakfilmnegatieven die in 1999 aan EYE geschonken zijn.

    Alice kruipt in het atelier van de kunstenaar door het oog van de naald
    Ondra speelt het winkelmeisje Alice White, die met een broodmes een kunstschilder vermoordt, die na een flirt haar probeerde te verkrachten. Samen met haar vriend, een Scotland Yard detective, wordt ze vervolgens door een getuige gechanteerd.  


    Alice wordt in de sigarenwinkel gechanteerd door schildersmodel Tracey








    De film werd in eerste instantie zonder geluid opgenomen, maar gezien de populariteit van de talkies die toen net opkwamen, werd er daarna ook een geluidsversie gemaakt. Het Tsjechische accent van Ondra was echter- ondanks de Engelse les die ze van Hitchcock kreeg- te zwaar, en daarom werd haar stem opgenomen door de Engelse actrice Joan Barry. Dit tekende het einde van Ondra’s Britse filmcarrière.

    Voorafgaand aan de vertoning wordt een bijzondere opname afgespeeld van de geluidstest die Hitchcock afnam aan Ondra, en is er een inleiding van programmeur Leo van Hee.
    Links de Scotland Yard-detective, gespeeld door John Longden

    Klik hier voor meer over de vertoning in EYE
    still, Alfred Hitchcock, foto
  • Hitchcock films en internationale affiches te zien in EYE

    dinsdag 1 juli 2014

    Alfred Hitchcock en zijn films zijn op vele manieren verbeeld in de media door de jaren heen. De affichecollectie van EYE bied een mooie afspiegeling van de verschillende ontwerpen die ontstonden in de creatieve geesten van afficheontwerpers en producenten. De Amerikaanse producenten van de meeste Hitchcockfilms bepaalden in hoge mate het design; de ontwerper is meestal niet bekend en de afbeelding is vaak vrij standaard en voor het grote publiek herkenbaar, met een duidelijke weergave van de sterren uit de film en pakkende slagzinnen als "Alfred Hitchcock's Suspenceful Sex Mystery" (voor Marnie) en "This is Love" (bij Spellbound). Poolse ontwerpers hielden er een heel andere stijl op na, zonder druk van de producent en zeer beeldend, vaak grafisch (Zawrot Glowy /Vertigo, ontwerp Roman Cieslewicz). Ook uit Denemarken zijn er zeer originele en aantrekkelijke ontwerpen uit de collectie geselecteerd, zols het strakke ontwerp voor Dial M For Murder (Telefonen ringer kl. 23).

    Uit Nederland zijn enkele affiches te zien uit de periode dat ook hier nog eigen ontwerpen voor buitenlandse films werden gemaakt, zoals Obsessie (voor Spellbound, ontwerp van Ad Werner).
    Telkens in paren van twee ontwerpen voor één film zijn er in totaal 10 originele affiches te zien in EYE (wand tegenover de garderobe) vanaf vandaag. Het filmprogramma, onder de titel "The Hitchcock Touch", loopt van 24 juli t/m 12 oktober. In totaal zijn er 48 films uit zijn oeuvre te zien, vanaf de 9 recentelijk gerestaureerde zwijgende films tot en met Family Plot uit 1976.


    Alfred Hitchcock, Ad Werner, affiche, Roman Cieslewicz