Collectieblog

  • Props: van monsterlijk tot levensecht

    vrijdag 18 juli 2014


    Het leren jasje van Tygo Gernandt uit Van God Los, de handdoek die Monique van de Ven droeg in Zomerhitte en een hoofdprothese van een monster uit de horrorfilm Frankenstein’s Army, wie zou die nu niet willen hebben?  Zondag 6 juli vond in Amsterdam de eerste veiling van Nederlandse filmprops plaats, georganiseerd door ShortcutzAmsterdam, een organisatie die Nederlandse films promoot.  

    Props (afkorting van properties)  zijn rekwisieten die in films gebruikt worden. Deze voorwerpen doen niet alleen dienst als onderdeel van de setting, maar vervullen een duidelijke functie in het verhaal, of dienen om een personage een extra betekenis te geven. Dit kunnen gewone gebruiksvoorwerpen zijn, die in een film een opvallende rol spelen.  Zo toonde EYE in de Tentoonstelling over Stanley Kubrick de typemachine uit The Shining, waaraan je kon zien dat jack Nicholson in de film langzaam gek werd. “All work and no play makes Jack a dull boy,”  typte hij ontelbare malen. 

    Daarnaast zijn er props die uit de fantasie van de filmmaker zijn ontsproten en bijna kunstwerken op zich zijn, zoals monsters en lichaamsprotheses in horror- en science fictionfilms. Filmmaker David Cronenberg is hier een meester in, en een uitgebreide selectie hiervan is nu te zien in EYE bij David Cronenberg- The Exhibition. Je kunt in de cafésetting uit zijn film Naked Lunch aanschuiven bij een Mugwump, een menselijke kakkerlak, en ook de buik met de videospeler erin uit Videodromeen de getransformeerde insecten uit The Fly ontbreken niet.  


    Props kunnen soms ook juist griezelig realistisch zijn, zoals deze levensechte hond uit de horrorfilm Down (2001, Dick Maas' remake van De Lift uit 1983) bewijst.  Het beest komt jammerlijk met zijn baasje om het leven in de moorddadige lift. De opgezette hond bevindt zich in de collectie van EYE, en maakt deel uit van een verzameling objecten die zijn geschonken door First Floor Features,  het filmproductiebedrijf van Dick Maas en Laurens Geels.  


    Hierin bevinden zich ook kostuums uit  Lang leve de Koningin (1995) en ruimtepakken uit Tom en Thomas(2002). Een ander rekwisiet uit Down, een art deco- sculptuur uit de wolkenkrabber waarin de film zich afspeelt, is al in een eerder bericht aan bod gekomen.

    Down is hier in zijn geheel te bekijken. De echte hond maakt zijn entree in de 24e minuut.
     




    rekwisieten, David Cronenberg, Dick Maas, Stanley Kubrick, Down, First Floor Features, props
  • archief First Floor Features

    vrijdag 7 september 2012

    First Floor Features was een Nederlands filmproductiebedrijf dat in 1984 werd opgericht door Laurens Geels en Dick Maas. De eerste film die ze samen maken was Abel van regisseur Alex van Warmerdam. De film is een succes en wint een aantal Gouden Kalveren voor onder andere beste regie. Vervolgens komt Flodder (van Dick Maas), een regelrechte kaskraker, en met zijn 2,3 miljoen bezoekers een van de best bezochte Nederlandse films ooit. Het succes kan niet op wanneer ook Amsterdamned een grote hit is. Nadat de film Do Not Disturb het niet goed deed en Down zelfs een flop werd, kwam FFF in de geldproblemen waar ze nooit meer uitkwamen. In 2004 werd het bedrijf failliet verklaard. De inventaris van het omvangrijke archief van dit succesvolle bedrijf is nu online raadpleegbaar.

    Klik hier voor een uitgebreidere inleiding en de inventaris en voor andere filmgerelateerde archieven.
    Dick Maas, archief, First Floor Features