Collectieblog

  • Encountering a camera on the street

    donderdag 20 april 2017

    Om deze trailer te bekijken moet je Youtube cookies accepteren klik hier

    In our daily lives, we frequently stumble upon cameras on the street: people taking selfies or recording videos is a common sight that none of us find odd. However, in the beginning of the 20th century, encountering a camera on the street was anything but normal – for many, it was an appalling surprise. One of these awkward moments is engraved on celluloid around 1900 at Amsterdam’s Dam Square.

    De Dam te Amsterdam omstreeks 1900*, a little film from the Collection of EYE, shows Dam Square at the turn of the 20th century buzzing with trams, bicycles, and pedestrians crossing over the frame in all directions. What makes this little film so peculiar is the group of people that stand without the slightest motion at the centre of the frame, in great contrast to the fleeting passers-by. A municipality worker, a young boy, and a band of children – all seem stunned, looking directly into the camera. As being photographed would then require, they are doing their best to pose perfectly still to avoid a blurred image. Ironically, however, the machine before them is not a photography camera that requires stillness, but a film camera that is designed to capture movement.

    Embalming this confusion and surprise, this little film testifies to the initial stages of a transformation in the visual culture brought by the influx of the film camera to everyday life. Portraying those that stand still and those that walk through the frame, the film captures the coexistence of stillness and movement at once. The transition from the still image to the moving image is rendered visible. The aesthetics of photography and cinematography are united in one single frame for over two minutes. 

    Elif Rongen-Kaynakçı, curator of Silent film.

     

    *This film was restored in 2014 as part of a crowd-funding campaign called Amsterdam in the Picture. Read and watch more here

    This article was originally published in the March 2017 issue of Altyazi, a monthly film magazine from Turkey. English translation by Asli Özgen Tuncer.

     

    Silent cinema, silent film, amsterdam, filmcamera, stille film, filmrestauratie, restoration
  • Première Fietsen naar de maan

    vrijdag 19 juni 2015

    Johan Walhain in een still uit Fietsen naar de maan

    Op 28 juni gaat in EYE de gloednieuwe restauratie van Fietsen naar de Maan  uit 1963 in première. Deze speelfilm is een door de nouvelle vague geïnspireerd tijdsdocument van het volkse Amsterdam vlak voor de opmars van Provo en hippies, en vormde het debuut van Jeroen Krabbé. Het oorspronkelijke beeld-en geluidsnegatief van de bioscoopversie waarop de restauratie gebaseerd is, werd vorig jaar teruggevonden in het Stadsarchief Amsterdam.

    In de film van Jef van der Heyden spelen Bernhard Droog, Johan Walhain en Ton Lensink drie broers:  een politieman, een schroothandelaar en een kunstenaar. De drie vertegenwoordigen elk één van de eigenschappen van hun overleden vader, namelijk charmante onhandigheid, een artistieke aanleg en een speelse zakelijkheid. Hun worstelingen met het leven leiden tot allerlei tragikomische situaties. De fiets bepaalde toen ook al het stadsbeeld, en de titel symboliseerde volgens de regisseur destijds "het menselijke streven naar het onbereikbare".
    

    Regisseur Jef van der Heyden op de set bij Fietsen naar de maan


    Voor de binnenopnames werden decors gebouwd in de Amsterdamse filmstudio Cinetone (de huiskamers van twee van de broers en een kroeginterieur), maar de buitenopnames geven een mooi beeld van de sfeer in de stad.

    De film past in een beweging van jonge regisseurs met een klein budget die steeds meer op straat gingen filmen om het 'echte leven' te vangen. Dit werd toen mogelijk doordat de filmapparatuur lichter en goedkoper werd. Van der Heyden filmde (vaak met een verborgen camera) op vele plekken in de stad, onder andere het Waterlooplein en het Leidseplein.

    Het publiek interesseerde het echter niet; bij de meeste bioscopen werd hij na een week al uit de roulatie gehaald, en voor de recensenten kon de film de vergelijking met de Franse nouvelle vague niet doorstaan. De regisseur en de producent P. Hans Frankfurter raakten gebrouilleerd, waardoor de film later ook nooit op dvd of video is uitgekomen.

    Met terugwerkende kracht wordt nu de onschatbare waarde van de film ingezien en komt deze alsnog in een beperkte oplage uit op een dvd. Bij de première wordt deze uitgereikt en zijn Maartje van der Heyden en Guido Frankfurter, de kinderen van respectievelijk de regisseur en de producent (inmiddels beiden overleden) te gast evenals Michiel Kerbosch, die als 16-jarige in de film meespeelde.
    

     

    Aankondiging, uit het archief van P. Hans Frankfurter

    In de archieven van EYE bevindt zich een aantal still- en werkfoto's, evenals het scenario, publiciteitsmateriaal en enkele brieven van de regisseur. Een treffende terugblik op Fietsen naar de Maan is te vinden in een artikel in Ons Amsterdam van Harry Hosman, die werkt aan een boek over Amsterdam in de film:

    "Zelden gaf Amsterdam zich zo bloot in een Nederlandse speelfilm. De straten, de havens, de pleinen, de stegen en grachten, ze zijn adembenemend grijs, grauw, vies. Maar tegelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk en mooi. Fietsen naar de maan ademt de triestheid van het vergaan van de tijd."
     

     

    filmcamera, still, publiciteitsmateriaal, werkfoto, archief, Nederlandse film
  • Animatiefilmpjes St. Joost: Filmfoto Stanley Kubrick

    donderdag 16 april 2015



    Een groep  vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE.  In een serie publiceren we deze filmpjes, die ook als voorfilm kunnen worden gebruikt.

    Veel van de filmmakers hebben, om een indruk te krijgen van de veelzijdigheid van de  Filmgerelateerde Collecties, dit blog als vertrekpunt gebruikt. Zo ook Jelle van Meerendonk, die zich voor zijn teaser On the set with Kubrickliet inspireren door een setfoto van filmregisseur Stanley Kubrick bij de opnames van A Clockwork Orange, die was gepubliceerd in dit blogartikel

    Jelle kwam al vroeg in aanraking met deze film van Kubrick, die hij vele malen zag en die een enorme indruk op hem maakte. Met name het plot en de cameravoering inspireerden hem. Met deze teaser biedt hij een fantasievolle blik achter de schermen en brengt hij als het ware de setfoto in beweging: "De animatie geeft mijn kijk weer op de filmset wat er had kunnen gebeuren toen de foto is geschoten. Om de toeschouwer een indruk te geven dat er meer is dan alleen maar de opnames draaien."


    Om deze trailer te bekijken moet je Youtube cookies accepteren klik hier




    filmcamera, AKV/St.Joost, werkfoto, foto, animatie
  • Filmapparatuur in de Educatie Workshopruimte

    donderdag 19 december 2013

    Een nieuwe manier om onderdelen van de apparatuurcollectie zichtbaar te maken is gevonden in samenwerking met de Educatieve afdeling van EYE. In de workshopruimte van het hoofdgebouw, die zeer veel geboekt wordt door scholen en bedrijven, zijn 5 ingebouwde vitrines ingericht met verwijzingen naar of objecten uit de collectie. In drie vitrines betreft dit de Filmgerelateerde collectie, met een vitrine voor een aantal prachtige filmcamera´s, een vitrine voor bijzondere projectoren en een waarin middels een negental prints wordt verwezen naar de affichecollectie.

    In de cameravitrine zien we o.a. rechts een Arriflex 16mm camera, Model 16 ST en helemaal links de prachtig beslagen Bell & Howell Filmo 75.
    Bij de projectoren springt de grote Knetsch uit 1928 in het oog. In het midden zien we de Pathéscope Princess en rechts de Magnon ZRS 800, een zeer recente verwerving voor de EYE collectie.





    De afficheprints laten negen ontwerpen zien die in de loop van de geschiedenis gemaakt zijn voor de beroemde Buster Keaton film The General.

    filmcamera, Pathéscope, Arriflex, affiche, Bell & Howell, filmprojector, Knetsch, Magnon
  • EYE WALK

    donderdag 12 december 2013

    Begin oktober ging de EYE WALK in prémiere, de interactieve wandeling door het EYE gebouw. De Filmgerelateerde collectie is daarin vertegenwoordigd door collega Hans van der Kraan met een fraaie houten camera en een grillige projector uit de collectie, in de scene waarin George Melies wordt uitgebeeld. De EYE WALK trok meteen in de herfstvakantie enorm veel aandacht en is een leuke aanvulling van de ervaringen die je bij EYE kunt opdoen.
    In de opnamen zien we medewerker Hans van der Kraan achter een Ernemann Normal Aufnahme Kino C camera uit 1914 en een Müller Norica projector (1924), beide uit de apparatuur collectie van EYE.

    filmcamera, apparaten, Ernemann, Müller, apparatuurcollectie, filmprojector