Gloria transita

Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

Samenvatting

Fictiefilm (met operafragmenten) van Johan Gildemeijer over een straatzanger die kortstondig carrière maakt als opera-artiest.

In Gloria transita ('vervlogen roem') van regisseur Johan Gildemeijer weet een straatzanger zich op te werken tot opera-artiest, maar wordt hij daarna, door het noodlot getroffen, weer tot het straatleven veroordeeld. Geïnspireerd door Cecil B. DeMille's opera-adaptie Carmen (1915), die, begeleid door een vaste troupe, jarenlang in de Amerikaanse filmtheaters te zien was, nam Gildemeijer in Gloria transita een aantal beroemde operafragmenten op uit onder meer 'Rigoletto', 'Faust' en 'I Paggliaci'. Deze werden zodanig in het verhaal verwerkt dat ze interessante plotontwikkelingen veroorzaakten. Tijdens de filmvoorstelling werd de zang in de operafragmenten achter het filmdoek door een vocaal kwartet live ten gehore gebracht. Het publiek was erg onder de indruk van de muziek en de synchroniteit van zang en beeld. De film kreeg tot 1927 reprises in Nederland en België.

Dat gold niet voor het vervolg op Gloria transita, Gildemeijers Gloria fatalis uit 1921. Ondanks de medewerking van filmcomponist Max Tak werd de film geen succes. Het verhaal 'moest zich geheel richten en wringen naar den eisch de gelegenheid te scheppen voor de reproductie van enige fragmenten uit bekende opera's', aldus het 'Algemeen Dagblad' in 1922. De film ontbeerde het raffinement waarmee in Gloria transita de fragmenten in het verhaal waren verwerkt.

Informatie

originele titel
Gloria transita
buitenlandse releasetitel
La gloire est périssable
alternatieve titel
Artistentrots
productiejaar
1917
premièredatum
24-09-1917
land
Nederland
categorie
Fictie
genre
trefwoorden
regisseur
distributeur (oorspronkelijk)
producent
productiemaatschappij

Afbeeldingen

Cast

Acteur

Crew

Technische notities

originele lengte
2300
geluid
Stil
kleur
Tinting
formaat
35mm
akten
5

Bronnen

G. Donaldson, Of Joy and Sorrow. A Filmography of Dutch Silent Fiction, Amsterdam (1997), pp. 161-162

De Kinematograaf, No. 250, 2 november 1917

De Bioscoop-Courant No. 41, 6 juli 1917, p. 17

De Bioscoop-Courant No. 51, 14 september 1917, p. 14

De Bioscoop-Courant No. 52, 21 september 1917, p. 13, p. 40

De Bioscoop-Courant No. 1, 28 september 1917, p. 11, p. 13

De Bioscoop-Courant No. 8, 16 november 1917, p. 12

Be Bioscoop-Courant No. 14, 28 december 1917, p. 16

De Bioscoop-Courant No. 15, 4 januari 1918, p. 15

De Bioscoop-Courant No. 15, 4 januari 1918; Bijlage van De Bioscoop-Courant

De Bioscoop-Courant No. 16, 11 januari 1918, p. 40

De Bioscoop-Courant No. 16, 11 januari 1918; Bijlage van De Bioscoop-Courant

De Film-Wereld, No. 27, 10 augustus 1918, p. 2

De Film-Wereld, No. 1, 8 februari 1918

Tooneel en Bioscoop No. 9, 1917-1918, p. 36

Kunst en Amusement No. 26, 1920

Kunst en Amusement No. 39, 1921

Kunst en Amusement No. 10, 1922

Kunst en Amusement No. 12, 1922

Nieuw Weekblad voor de Cinematografie No. 40, 1927

Algemeen Handelsblad, 27 december 1917

Algemeen Handelsblad, 9 maart 1922

meer informatie

Op zoek naar meer materiaal uit onze collectie? Neem dan contact op met:

Mevr. Leenke Ripmeester
sales@eyefilm.nl
tel. 020 5891 426
mob. 06-41189635

steun EYE

Steun EYE en help ons erfgoed veilig te stellen voor de toekomst. Meer informatie