Ieder van ons

Samenvatting

De erg sociaal geëngageerde documentarist Frans Buyens droomde er al lang van de stap naar de fictiefilm te wagen. Het experimentele Ieder van ons was een eerste poging in die richting.

Eigenlijk ging het om een in cinéma vérité-stijl gedraaide enquêtefilm over schijn en werkelijkheid in het sociale engagement. Met Ieder van ons wilde agigator Buyens de toeschouwer een geweten schoppen en hem duiden op de plicht om de waarheid onder ogen te zien en daar ook naar te handelen. De 'Vlaamse Joris Ivens' maakte hierbij gebruik van een fictieve intrige en documentaire scènes.

Enerzijds bevat de film geacteerde opnamen over de bewustwording van een gewetenloze politieke figuur, en anderzijds treedt Buyens zelf voor de camera om enkele acteurs, hun personages en de situaties waarin ze terecht gaan komen, voor te stellen. In de loop van de film beginnen de inconsequenties van hun gedragingen en redeneringen door te schemeren, waarmee Buyens wil aantonen dat ieder van ons vol tegenstrijdigheden zit en zich met behulp van valse redeneringen tracht te verdedigen. Dit wordt overduidelijk wanneer tijdens een ontmoeting van de acteurs-personages met enkele Belgische en buitenlandse vrienden een discussie ontstaat over wereldhervormingen, revolutie, pacifisme, de samenleving, enz., een debat dat door de cineast rechtstreeks op pellicule wordt vastgelegd.

Dit interessante en consequente manifest, een levensbeschouwelijke woordenstrijd die de moderne consumptiemaatschappij op de korrel neemt, ging enkele dagen na Buyens' vorige film Open dialoog in première in het Auditorium van het Rijksuniversitair Centrum te Antwerpen.

Informatie

originele titel
Ieder van ons
productiejaar
1971
land
België, Nederland
categorie
Fictie
regisseur
distributeur (oorspronkelijk)
producent
productiemaatschappij
productiemaatschappij

Crew

Technische notities

runtime
83
geluid
Geluid
kleur
Zwart-wit
formaat
16mm

Bronnen

Johan J. Vincent, Naslagwerk over de Vlaamse film: ('Het Leentje'), Brussel (1986), pp. 290-291
Marianne Thys (ed.), Belgian Cinema - Le Cinéma Belge - De Belgische film, Gent-Amsterdam (1999), p. 487

meer informatie

Op zoek naar meer materiaal uit onze collectie? Neem dan contact op met:

Mevr. Leenke Ripmeester
sales@eyefilm.nl
tel. 020 5891 426
mob. 06-41189635

steun EYE

Steun EYE en help ons erfgoed veilig te stellen voor de toekomst. Meer informatie