nalatenschap

Jean Desmet overleed in 1956 op 81-jarige leeftijd. Hoewel hij toen dus al decennia uit de filmhandel was, had hij het bedrijfsarchief uit zijn distributiejaren altijd bewaard. Hij liet het na aan het toenmalige Filmmuseum, de voorloper van EYE.

unieke filmcollectie

Bijna alle films die hij naliet zijn bijzonder, omdat de meeste films uit de eerste decennia van de geschiedenis van de film zijn verloren gegaan; ze raakten versleten van het vele afspelen en werden uiteindelijk vaak vernietigd. Soms werd getracht uit de filmemulsie zilver terug te winnen.

Opslag van oude films was ook ongebruikelijk omdat het toenmalige filmmateriaal, cellulosenitraat, erg brandbaar was. Als films niet opzettelijk werden vernietigd, gingen ze nog wel eens per ongeluk in vlammen op. Bovendien werd film gezien als een gebruiksvoorwerp met doorgaans weinig culturele waarde.

verantwoorde films vaak bewaard

Als een filmliefhebber dus al de behoefte voelde om films te bewaren, wilde hij selecteren. Dit betekent dat in eerste instantie vooral de verantwoorde films zijn gered, zoals in het in 1919 opgerichte Nederlandsch Centraal Filmarchief.

de publiekstrekkers van Desmet

Desmet kocht juist films vanuit commercieel oogpunt en de films die hij naliet zijn bijzonder om hun alledaagsheid: ze laten zien wat het aanbod van reguliere bioscopen was; de publiekstrekkers die het gros van de vertoningen vulden.

Zijn nalatenschap is met veel liefde en aandacht bewaakt door zijn kleindochter Ilse Hughan (de dochter van Jeanne). Zij zorgde er tevens voor dat het interieur van de Amsterdamse Parisien-bioscoop bij het toenmalige Filmmuseum terechtkwam.

tentoonstelling Jean Desmet

tentoonstelling Jean Desmets Droomfabriek
Van 13 december 2014 tot en met 12 april 2015