natuurgetrouw

In het buitenland werkte met name Pathé verder aan een kleursysteem - Pathécolor - waarbij gebruik werd gemaakt van stencilling en/of handkleuring. Het was een methode die al bekend was in de prentbriefkaart- en behangindustrie waarbij door het gebruik van verschillende sjablonen - voor iedere kleur één - een verbluffend kleureffect kon worden bereikt.

Een voorbeeld van deze wijze van kleuring is het eerste deel uit de film Hollandse tulpen en klompen. Het gaat bij deze film om compilatie die bestaat uit twee korte opnamen. Het tweede fragment is zwart-wit en toont kinderen op het eiland Marken, het eerste deel gaat over de Hollandse bloembollenvelden. Dit eerste deel is in kleur en vrijwel zeker gemaakt door Pathé Frères - waarschijnlijk door haar Nederlandse filiaal Kinematograaf Pathé Frères.

Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

Deze wijze van kleuring is in Nederland uniek. Nederlandse filmfabrieken beperkten zich tot tinten en tonen; de paar opnamen die in Nederland zijn gemaakt en die door stencilling zijn ingekleurd zijn alle van buitenlandse (waarschijnlijk Franse) makelij. Zoals de film Dutch Types van de Franse maatschappij Gaumont en de film Pretty Dutch Town.

Net als in Hollandse tulpen en klompen hebben ook deze twee korte opnamen het typisch Nederlandse landschap en de Nederlandse klederdracht en stedenpracht als onderwerp.

  • Dutch types (circa 1915) Gaumont, Frankrijk

  • Hollandse kinderen (Bits & Pieces nr. 541); (circa 1915) Pathé Frères, Frankrijk

  • A Pretty Dutch Town (1910)