raar maar waar

Rolschaatsende walvissen op mars. In film kan alles wat in het echte leven niet kan. En ook al wéét je dat het allemaal niet echt is; toch griezel, huil of lach je mee. Dat is de kracht van film.

zichtbaar onzichtbaar

De leerlingen kijken vier bijzondere, korte films. In één film is het hoofdpersonage onzichtbaar, maar toch weet je als kijker precies hoe de hoofdpersoon zich voelt. Een andere film bestaat alleen uit bolletjes, maar tóch is het verhaal goed te begrijpen. Hoe kan dat? Waar komt dat door?

Samen met de museumdocent onderzoeken de leerlingen - aan de hand van opdrachten en kijkvragen - hoe de filmmakers ze meenemen in het verhaal. Ze ontdekken het effect van onder andere camera, muziek, licht, geluid en special effects. Door de opdrachten van de museumdocent worden de leerlingen zich bewust van beeldtaal.

  • Johnny Bakru (2014)

  • Mr. Hublot (2014)

onmisbare vaardigheid

Leerlingen zijn gewend om film te kijken en na te denken over het verhaal. Maar als je verder kijkt, wat zie je dan? Door de kijkvragen, doe-opdrachten en dialoog leren leerlingen nog beter kijken: een onmisbare vaardigheid in de beeldrijke wereld van nu. Met de bijbehorende lesbrief kun je na afloop in de klas verder met filmeducatie.

Boek minimaal vier weken voor de gewenste datum.

gratis vervoer

Maak als Amsterdamse klas gebruik van de Cultuurbus of - boot naar Eye.
meer informatie

duur:1 uur en 30 minuten
prijs:€ 5,50 per leerling - starttarief gaat uit van 30 leerlingen
aantal leerlingen:maximaal 60 (2 klassen)
aantal begeleiders:

Neem 2 begeleiders per 30 leerlingen mee. Bij boeking stemmen we het definitieve aantal altijd met je af. Toegang voor begeleiders is gratis.

kerndoelen:Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55, 56
voor wie:Groep 5 en 6