Avonturen in het Donker: groep 3 en 4

Kinderen zien veel films. Op televisie en in de bioscoop. Film en alles wat daarmee samenhangt, zoals sterren, hypes en games, vinden ze vaak heel leuk en interessant. Film kan hen laten lachen, huilen, rillen of ontroeren. Film neemt hen mee naar andere werelden, zonder ver te hoeven reizen!

Introductie

Omdat kinderen tegenwoordig dagelijks media gebruiken, willen veel scholen aandacht besteden aan het leren ‘lezen’, begrijpen en gebruiken van media. Mediawijsheid is niet alleen noodzakelijk in een gemedialiseerde samenleving vol media, het is ook leuk voor kinderen om zelfstandig en creatief media te gebruiken.

In de lessen van Avonturen in het donker staat de belevingswereld van kinderen centraal. De leerlingen verkennen stap voor stap filmische onderwerpen, gekoppeld aan hun leeftijd en ontwikkelingsfase.

Wil je inspiratie opdoen en zoeken naar films die geschikt zijn voor jouw leerlingen? Kijk dan op Netwerk Filmeducatie, dé filmdatabase met honderden titels die door Eye zorgvuldig zijn geselecteerd voor verschillende doelgroepen.

Introductie, gebruik en leerdoelen

Verhaal en montage

Om een speelfilm te maken, is er allereerst een verhaal nodig. Het filmverhaal staat beschreven in een scenario, waarin alle dialogen en handelingen van het verhaal worden uitgewerkt.

In het begin worden de belangrijkste personages geïntroduceerd, waar het verhaal zich afspeelt en waar het verhaal uiteindelijk om draait. Een goede scenarioschrijver verstaat de kunst om al deze informatie op een subtiele manier in het verhaal te verwerken.

In de beginjaren van film werd er niet gemonteerd. Filmmakers zetten hun camera ergens neer en lieten die draaien totdat de filmrol vol was. Pas later gingen filmmakers langere films opnemen met meerdere scènes.

Inleiding en begrippen

Instructie en werkbladen

Poster

Personages, camera en acteren

Als het scenario klaar is, gaat de regisseur samen met een castingdirector op zoek naar geschikte acteurs die de personages in de film kunnen vertolken. Al vanaf de opkomst van de filmindustrie in Hollywood worden acteurs als sterren gelanceerd. Beroemde filmacteurs zijn echte publiekstrekkers.

Acteurs gebruiken verschillende technieken om zich een rol eigen te maken. Ze leren niet alleen de tekst uit hun hoofd, maar verdiepen zich ook in de achtergrond van hun personage en de setting waarin het verhaal zich afspeelt.

De camera is de verteller van het filmverhaal en bepaalt mede de sfeer en stijl van een film. De regisseur deelt de scènes uit het scenario op in verschillende shots.

Inleiding en begrippen

Instructie en werkbladen

Poster

Geluid, muziek en art direction

We zijn ons vaak nauwelijks bewust van geluid in een film, maar het effect ervan is heel groot. In films komen twee soorten geluid voor: er zijn geluiden die deel uitmaken van wat er gebeurt in een film, en er zijn geluiden die in de filmstudio nog aan de film worden toegevoegd, zoals geluidseffecten en muziek.

Muziek wordt meestal speciaal voor een film gecomponeerd en versterkt vaak de beelden, die worden nog romantischer, enger of opzwepender.

Art direction is de vormgeving van een film, in de kleding, de voorwerpen, de locaties en het kleurgebruik. Net als geluid beïnvloedt art direction de beleving van een film op een subtiele, vaak onbewuste manier.

Inleiding en begrippen

Instructie en werkbladen

Poster

Filmfragment 1: Pluk van de Petteflet

Geen toegang? Het wachtwoord kun je direct aanvragen.

You have to accept cookies to be able to watch this.
Fragment Pluk van de Petteflet, met dank aan Bos Bros.

Filmsoorten en genres

Films zijn er in soorten en maten – van een aangrijpende documentaire tot spannende speelfilm of korte animatie.

In de beginjaren van film werd de techniek gebruikt om de werkelijkheid te registreren, de essentie van een documentaire. Al snel werden ook de verhalende mogelijkheden van film ontdekt en ontstond de speelfilm. De laatste jaren wordt de scheidslijn tussen documentaire en speelfilm minder duidelijk. Ook in documentaire worden scènes voorbereid en veel speelfilmmakers gebruiken graag een documentaire stijl van filmen.

In animatie is alles mogelijk, beeldje voor beeldje komen niet bewegende dingen zoals tekeningen, poppen of zelfs klei tot leven. Ook speelfilms en animaties komen door nieuwe technieken en experimenten dichter bij elkaar, denk maar aan de Harry Potter-films.

Inleiding en begrippen

Instructie en werkbladen

Extra opdracht: werkblad filmposter

Poster

Filmfragment 1: Alice en het wilde westen

Geen toegang? Het wachtwoord kun je direct aanvragen.

You have to accept cookies to be able to watch this.

Filmklassiekers

Klassieke films of filmklassiekers zijn films die hun kwaliteit door de jaren heen hebben bewezen. En ze zijn in staat steeds weer een nieuw publiek te trekken. Het kunnen films zijn uit een bepaalde periode uit de filmgeschiedenis. Ze kunnen representatief zijn voor een bepaalde periode. Of het kunnen meesterwerken zijn van bekende filmmakers of acteurs.

Een film is nooit een filmklassieker als hij net is verschenen; hij zal zijn eeuwigheidswaarde moeten bewijzen. Pas later wordt het bijzondere erkend of wordt duidelijk dat een symbool staat voor een bepaalde tijd.

Kinderen zal de term ‘klassiek’ niet veel zeggen. Maar ze herkennen wel de basale thema’s die vaak in filmklassiekers worden gebruikt en zijn in staat om kwaliteit te waarderen en zich te laten betoveren.

Inleiding en begrippen

Instructie en werkbladen

Poster

Filmfragment 1: The Kid

Geen toegang? Het wachtwoord kun je direct aanvragen.

You have to accept cookies to be able to watch this.

Filmfragment 2: Kruimeltje

Geen toegang? Het wachtwoord kun je direct aanvragen.

You have to accept cookies to be able to watch this.
Fragment Kruimeltje, met dank aan Shooting Star Filmcompany.

Special: animatie

Deze special is helemaal gewijd aan animatie en is samengesteld door Eye en het Holland Animation Film Festival. De opdrachten zijn te gebruiken bij elke animatie.

Animatie is de verzamelnaam voor de kunstvorm en techniek waarbij beeld voor beeld de suggestie van beweging wordt gecreëerd. Een serie stilstaande beelden wordt achter elkaar opgenomen. Elk beeld laat een volgend stapje van de beweging zien. Als je de beelden snel achter elkaar afdraait, lijkt de beweging net echt.

De bekendste vorm van animatie is tekenfilm. Maar animeren kan ook met knipsels, foto’s, klei, zand, poppetjes, lampen en zelfs mensen. Het doel van deze les is om leerlingen te laten kennis maken met het beeld voor beeld creëren van beweging. En dat alles voor een animatiefilm bedacht moet worden.

Instructie en werkbladen

Werkblad: ontwerp een filmkarakter

Werkblad: flipboekje 1

Werkblad: flipboekje 2

Special: boekverfilming

Deze special is samengesteld door Eye in opdracht van Stichting Lezen en helemaal gewijd aan boekverfilmingen. De opdrachten zijn te gebruiken bij elke boekverfilming.

In de ogen van lezers halen veel boekverfilmingen het niet bij de oorspronkelijke bron. De kritiek is vaak dat belangrijke stukken uit het boek niet in de film zitten. Of dat de lezer een totaal andere voorstelling had van gebeurtenissen en personages.

Maar ja, een film kán niet anders dan afwijken van het boek. Ze vertellen beide een verhaal, maar met totaal andere middelen. Doel van dit lesmateriaal is om leerlingen de verschillen én overeenkomsten tussen beide te laten ontdekken.

Instructie en werkbladen

Boekfragment Pluk van de Petteflet

Het wachtwoord om deze PDF te openen kun je direct aanvragen.

Download PDF

Filmfragment 1: Pluk van de Petteflet

Geen toegang? Het wachtwoord kun je direct aanvragen.

You have to accept cookies to be able to watch this.
Fragment Pluk van de Petteflet, met dank aan Bos Bros.