Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z
  • 35 rhums
  • 35 rhums
  • 35 rhums
  • 35 rhums
Onderdeel van Women Make Film

35 rhums

Waarom praten als je alles met blikken of gebaren kunt zeggen? In haar negende speelfilm schetst Claire Denis een intiem en ontroerend portret van een innige vader-dochterrelatie.

Metrobestuurder Lionel woont met dochter Joséphine, antropologiestudente, in een een flat in de Parijse banlieu. Lionel is een man van weinig woorden, die graag zijn volwassen dochter om zich heen heeft. Joséphine wil zich losmaken, maar waakt ervoor de gevoelens van haar vader te kwetsen. En dan zijn er nog de buren, Gabrielle en haar zoon Noé, die een oogje heeft op Joséphine.

kleine voorvallen

Van dit alledaagse gegeven maakt Denis een invoelende film over complexe relaties. Denis verduidelijkt de psychologie van haar (zwarte) personages niet met uitgeschreven woorden, maar in lang aangehouden shots waarin de tijd verglijdt. Het zijn de kleine voorvallen in menselijke levens die haar interesseren; een poes gaat dood, de buurjongen doet zijn best zijn buurmeisje te veroveren.   

35 Rhums – de titel verwijst naar het aantal glaasjes rum dat vader Lionel een keer achterover zou hebben geslagen – is betoverend onspectaculair, een portret van harmonieuze familieverhoudingen in een banlieu die van buiten troosteloos oogt, maar waar de mensen binnen elkaar omarmen. 

Voor de soundtrack koos Denis (1948) melancholische muziek van de Britse band Tindersticks.

melancholisch

35 Rhums is Denis' negende lange speelfilm; de regisseur werd bekend met films als Chocolat (1988), Nénette et Boni (1996), Beau travail (1999) en L’intrus (2004). Eerder was ze assistent van Wim Wenders.

Denis geldt als een van de belangrijkere hedendaagse Franse regisseurs, ook vanwege haar aandacht voor de erfenis van het kolonialisme.

Mati Diop speelt een van de hoofdrollen. Zij maakt nu furore als regisseur van Atlantique en was daarmee de eerste zwarte vrouwelijke filmmaker die is geselecteerd voor de hoofdcompetitie van Cannes. 

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z