Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z
About Endlessness
De Zweedse regisseur en reclamefilmer Roy Andersson werd een hit in het arthousecircuit met zijn derde speelfilm Songs from the Second Floor. Sindsdien maakte hij in rustig tempo nog twee films waarin hij het menselijk streven onder de loep neemt in droogkomische, melancholische vignetten. Nu is Andersson terug met een nieuwe film, waarin hij opnieuw de banaliteit én schoonheid van ons dagelijks bestaan beziet.
Ergens, in de meer dan twintig jaar tussen de financiële flop van zijn tweede speelfilm Giliap (1975) en de artistieke triomf van zijn derde, Songs from the Second Floor (2000), ontstond de stijl waarmee elk beeld dat de Zweedse meester maakt uit duizenden te herkennen valt.
de zuchtende mens
Anderssons films zijn melancholieke, empathische vignetten waarin de absurditeit en fragiliteit van de zuchtende mens en diens bestaan in het ondermaanse in schilderachtige, bleek-belichte en vaak spectaculaire studio-opstellingen met obsessieve precisie wordt vastgelegd.
Ook About Endlessness volgt dat procedé. Als een Sjeherazade horen we een voice-over vertellen wat ze allemaal ziet: een priester die van zijn geloof is gevallen, een verregende vader die de veters van zijn dochter strikt, een verslagen leger sjokkend in de kou. [IFFR]
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z