• Alphaville
  • Alphaville
  • Alphaville
Bekijk trailer

alphaville_trailer

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Onderdeel van The Man Machine

Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution

In de toekomst worden de inwoners van Alphaville geregeerd door het meestercomputerbrein Alpha 60. Diens schepper, professor Von Braun, wil de mens reduceren tot dociele arbeidskracht, geheim agent Lemmy Caution (Eddie Constantine) komt orde op zalen stellen. Godards pastiche van Fritz Langs Metropolis geldt als unieke dystopische mengeling van sf, film noir, spionageverhaal en cultuurkritiek. Op 5 november voorafgegaan door een lezing van Hans Schnitzler, filosoof en auteur van Het digitale proletariaat

Godard, bewonderaar van de genrefilm, had Constantine aan het werk gezien in de verschillende afleveringen van de Lemmy Caution-films uit de jaren vijftig. Constantine trad erin op als de hard boiled detective met het stoïcijns-melancholische gezicht, een man met harde vuisten, grote dorst en gevoel voor ironie.

supercomputer

Voor zijn pastiche op het idee van de totalitaire technopolist leek Constantine de ideale hoofdpersoon: als de intergalactische privédetective Lemmy Caution stapt hij de toekomst in en treedt het kwade genius Von Braun tegemoet. Diens mooie, maar gehersenspoelde dochter Natasja (Anna Karina) moet Caution de geheimen van supercomputer Alpha 60 leren ontrafelen om de geknechte mensheid te bevrijden.

pop art

De film werd deels opgenomen in de Parijse buitenwijken; vanwege de futuristische art-direction – veel gebruik van plastic, neon en andere kunststof materialen – gold Alphaville als een van de eerste Europese pop art-films.

lezing

Op 5 november voorafgegaan door een Nederlandstalige lezing van Hans Schnitzler, filosoof en auteur van Het digitale proletariaat. Hij houdt zich voornamelijk bezig met de invloed van technologie op onze alledaagse leefwereld. Naarmate mens en machine steeds meer samensmelten, wordt de vraag naar wat het betekent om mens te zijn steeds actueler. Worden we gereduceerd tot batterijen voor de machines of behouden we onze waardigheid en autonomie? Hoe kunnen we ons verhouden tot de vergaande virtualisering en digitalisering van het alledaagse leven?