Branded to Kill (Koroshi no rakuin)

Toen de Japanse New Wave-bad boy Seijun Suzuki dit bizarre, hilarische en visueel overrompelende meesterwerk aan de studiobazen liet zien, werd hij prompt ontslagen. Nu geldt deze coole film als het hoogtepunt van zijn sixties pop-art-esthetiek. De film is te zien in het Japan-programma in EYE – een terugblik op 90 jaar Japanse cinema –  dat tot en met december duurt.

Branded to Kill vertelt het extatische verhaal van een yakuza-huurmoordenaar met een fetisj voor het snuiven van gestoomde rijst (gespeeld door superster Joe Shishido) die zelf eindigt als doelwit van de mythische moordenaar ‘nummer 1’.

De erotisch getinte doodsdrift van Misako en de wanhopige vlucht in de drank maken van dit excentrieke hoofdpersonage een antiheld, die samen met de jazzy filmmuziek en het artistiek verantwoorde naakt bijdraagt aan de onmiskenbare cool van deze film.

De studiobazen die regisseur Suzuki vanwege het bizarre scenario ontsloegen, zetten hem op een zwarte lijst, waardoor hij tien jaar lang niet voor een Japanse studio kon filmen. Dit is dan ook Suzuki op zijn extreemst, het wonderlijke het hoogtepunt van zijn sixties pop art-esthetiek.

EYE-programmeur Leo van Hee leidt de voorstelling kort in; vooraf vertoning 35mm-trailers van Seijun Suzuki-films uit de EYE-collectie: Tokyo Drifter (1966), Elegy to Violence (1966) en Branded to Kill.