Cao Guimarães’ Eye for the Everyday

Het werk van Cao Guimarães kenmerkt zich door grote schoonheid en aandacht voor de details van het alledaagse. Dana Linssen (NRC, Filmkrant) gaat in gesprek met cultureel antropoloog Mattijs van de Port, hoogleraar aan de UvA, over de esthetische blik. Vertoning bij de tentoonstelling Locus: Apichatpong Weerasethakul – Cao Guimarães.

Cultureel antropoloog Mattijs van der Port deed langdurig onderzoek in Brazilië, waar hij ook diverse films maakte. Hij is 'vastbesloten om de aandacht voor schoonheid weer terug te brengen in het academische onderzoek' en gaat dieper in op het wonderschone werk van de Braziliaanse filmmaker Cao Guimarães’. EYE vertoont ook Guimarães' film Andarilho.

over Andarilho

Een wondermooie film over de relatie tussen lopen en denken, tussen gedachte en beweging, tussen geografie en introspectie. Drie zwervers trekken zonder einddoel door Brazilië in Guimarães’ tweede deel van zijn 'trilogie van de eenzaamheid'.

Drie eenzame reizigers verplaatsen zich los van elkaar en zonder enig doel tussen de Braziliaanse steden Montes Claros en Pedra Azul in het noordoostelijke Minas Gerais. Soms kruisen ze elkaar paden. Ze gaan helemaal op in de omgeving, in prachtige, lang aangehouden shots vastgelegd door Cao Guimarães, die met zijn kleine crew rondtrok door het gebied en in de zwervers een existentiële levenshouding herkende. Het leven zelf is net als hun doorlopende reis een passage zonder einddoel.

Het drietal beweegt zich door het landschap zonder zich te vestigen, louter op weg naar het volgende moment, en komen daardoor ieder tot een geheel eigen, intieme verbinding met het landschap en de grotere levensvragen. Filmmaker en beeldend kunstenaar Guimarães stelt geen vragen bij hun persoonlijke geschieden en laat de leegte, de afzondering en de hitte niet alleen zien en horen, maar bovenal voelen - Guimarães schildert met beelden.