Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z

Cineclub Vrijheidsfilms+ La hora de los hornos

Cineclub Vrijheidsfilms produceerde en distribueerde sinds 1966 films van bevrijdingsbewegingen uit de hele wereld. De Cineclub-activisten waren te vinden bij stakingen en bewonersacties voor werkende jongeren, zetten zich in voor  de onafhankelijkheid van Suriname en demonstreerden tegen kernenergie. Het credo van de Cineclub was films over de sociale werkelijkheid te laten zien aan een zo breed mogelijk publiek. Tussen de films door spelen improvisatiemusici van Stichting dOeK.

De activistische 16mm-films circuleerden in het Vrije Circuit, buurthuizen en scholen. Vaak hadden de prints geen ondertitels. In dat geval werden er vertalingen op papier meegestuurd die live werden meegesproken.

Inleiding door Joris van Laarhoven, die afstudeerde op de geschiedenis van Cineclub Vrijheidsfilms. Tussen de films door is er muziek van improvisatiemusici van Stichting dOeK -Eric Boeren en Joost Buis- die improviseren op De Internationale en Bandiera Rossa, twee muziekstukken die je de soundtrack van 1968 zou kunnen noemen.

vrijheidsfilms

Vertoond word de klassieker La reprise du travail aux usines Wonder (zonder ondertitels, live meegesproken vertaling), over het einde van de stakingen in de Wonderfabriek. Arbeiders schuifelen terug de fabriek in, terwijl een razende jonge vrouw tegen de stroom in naar buiten komt. Ze tiert dat geen haar op haar hoofd er aan denkt die smerige plek weer te betreden. De arbeidsvoorwaarden zijn schandalig. De rentree van de arbeiders wordt door haar tirade een schaamtevol tafereel: de revolutie is verraden voor een paar centen.

activistische cinema

Daarna is 79 Springs van Santiago Álvarez te zien, een grote naam onder de activistische filmers. Hij maakte een visuele ode aan Ho Chi Minh die, voordat hij in 1969 stierf, zich zorgen maakte over het mogelijke uiteenvallen van het socialistische blok.

Een andere grote klassieker uit het genre is La hora de los hornos (The Hour of the Furnaces) uit 1968 van Octavio Getino en Fernando Solanas. Het was het eerste voorbeeld van 'Third cinema' - een activistische cinema over de politiek van distributie en presentatie (de film moest tijdens de voorstelling worden gestopt en besproken). Een stem uit het vervlogen tijdperk van utopisch radicalisme.

La hora de los hornos is Spaans gesproken en Nederlands ondertiteld.

Met dank aan het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis en de master opleiding Preservation and Presentation of the Moving Image aan de UvA.

algemene informatie

openingstijden

ticketbalie:
zo t/m do: 10.00 - 22.00*

vrij & za: 10.00 - 23.00*

*afhankelijk van aanvang laatste voorstelling

tentoonstelling:
dagelijks: 10.00 - 19.00
vrij: 10.00 - 21.00


meer informatie

online prijzen

film
(NB! bij festivals of speciale voorstellingen kunnen deze prijzen afwijken)

regulier€10,-
reductie€8,50
vriend€7,50
kind t/m 11 jaar€7,50
Cineville, NFC, KNFGratis (mogelijk toeslag)
10 rittenkaart - alleen te koop aan onze kassa€80,-

tentoonstelling

regulier 

€10,-

reductie* 

€ 8,50

vriend**

€ 7,50

museumkaart 

Gratis

kinderen t/m 11 jaar 

Gratis

kinderen 12 t/m 18 jaar

€5,- 

CJP

€8,- 
Cinevillepas€ 8,-

combiticket expositie & film

€16,50
bereikbaarheid

EYE ligt direct tegenover station Amsterdam Centraal aan de overkant van het IJ en is gemakkelijk te bereiken met de gratis pont. Ook met de auto is EYE goed bereikbaar.
meer informatie

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z