Cinema Egzotik: Night of Post Apocalyptica

In het Amsterdamse fotomuseum Foam is een tentoonstelling te zien van de Belgische kunstenaar Geert Goiris, wiens fotowerken een onthechte, post-apocalyptische sfeer ademen – reden voor Egzotik om in te haken met twee befaamde post-apocalyptische titels uit de grabbelton van unheimische cinema.

Ronald Simons licht toe: ‘De post-apocalypse is er in alle soorten en maten, maar niet vaker zagen we ‘m zo grimmig verbeeld als in The Road (2009) en 28 Days Later… (2002). De letterlijk en figuurlijk bleke toekomst in The Road, een boekverfilming van Cormac ‘No Country for Old Men’ McCarthy, is mistroostig en naargeestig. En de openingssequentie van Danny Boyle’s 28 Days Later… , waarin het personage van Cillian Murphy door een verlaten Londen loopt, is ‘the stuff that nightmares are made of.’


The Road John Hillcoat  VS 2009  Engels gespr., Nederlands ondert.,111’

Een vader en zijn tienjarige zoontje lijken de laatste mensen op aarde te zijn in John Hillcots grimmige vertelling over een wereld die getroffen is door een niet nader genoemde ramp. Moedig houden vader en kind stand, zelfs al lijkt het leven zinloos geworden; de reis door een post-apocalyptisch landschap brengt de twee nader tot elkaar. Indrukwekkend spel van Viggo Mortensen.

+

28 Days Later… Danny Boyle (GB 2002) Engels gespr., Nederlands ondert,113’

Als Jim uit een coma ontwaakt in een leeg ziekenhuis ontdekt hij dat de inwoners van Londen massaal op de vlucht zijn geslagen – maar waarvoor? Een ontsnapte, besmette laboratoriumaap blijkt  een plaag te hebben verspreid, massale paniek is uitgebroken. Boyles gruizige opnamen van lege straten zijn het perfecte beeld van post-apocalyptica.

De Night of Post Apocalyptica is de laatste voorstelling in ‘Foam Meets EYE’, een gezamenlijke programmering rond het thema ‘de post-apocalyptische verbeelding’ bij de tentoonstelling Geert Goiris – Flashbulb Memories, Ash Grey Prophecies.