• Duelles
  • Duelles
  • Duelles
  • Duelles
Onderdeel van Previously Unreleased

Duelles

Het leven van Alice en Céline, buurvrouwen en hartsvriendinnen, verloopt op rolletjes. Totdat een ongeluk de idylle verstoort en de twee vrouwen uit elkaar drijft.  De derde lange speelfilm van de Belgische regisseur Olivier Masset-Depasse speelt in Brussel en is zowel een ode aan Hitchcock en Douglas Sirk als doorleefd portret van een teloorgaande vriendschap. 

Ogenschijnlijk hebben Alice en Céline alles wat een mens zich kan wensen. We schrijven de jaren zestig, de bomen groeien tot in de economische hemel, de mensen zijn nog lief en aardig, en Alice en Céline hebben zich comfortabel genesteld in een even comfortabel bourgeoisbestaan.

harmonische idylle

De twee wonen naast elkaar, de families vieren gezamenlijk verjaardagen en feesten, de kinderen, jongetjes, zijn onafscheidelijk. Dan meldt het noodlot zich; een tragische gebeurtenis drijft de twee vrouwen uit elkaar, wie heeft er schuld? En zit de vork wel zo in de steel als de kijker geneigd is te geloven? 

ingehouden spanning

Voor zijn psychologische thriller baseerde Masset-Depasse zich op de roman ‘Derrière la haine’ van de Belgische succesauteur Barbara Abel. Voor de lading en sfeer keek de regisseur veel naar het werk van Alfred Hitchcock en Douglas Sirk, meesters van de ingehouden spanning en stilering.

Veerle Baetens (Alice) won de prijs voor Beste actrice bij de uitreiking van de Magrittes (prijzen voor de beste Belgische Franstalige films). Baetens was eerder te zien in het veelgeprezen The Broken Circle Breakdown van Felix van Groeningen; Anne Coesens (Céline) speelde ook in Illégal, een van Masset-Depasses eerdere films.

voorfilm uit de collectie

A Double Life (Job, Joris & Marieke, NL 2018, 3’, geen dialoog)
Een man en een vrouw besluiten een spel te spelen waarbij de mannen- en vrouwenrollen omgedraaid worden. Eén grote grap voor de man, maar bittere ernst voor de vrouw.

... heerlijke, onheilszwangere psycho-thriller die nergens voorspelbaar wordt...Daarbij zijn Baetens en Coesens fantastisch...In Hollywood staan Jessica Chastain en Anne Hathaway inmiddels klaar om de hoofdrollen te spelen in de Amerikaanse remake. Zij moeten van goeden huize komen om deze ijzersterke nagelbijter te overtreffen. (**** De Telegraaf)

...Weelderige psychologische thriller in de stijl van Hitchcock blijft van begin tot eind boeien... (**** VPRO/Cinema.nl) 

...ware hitchcockiaanse stijl...goed uitgevoerd...het spel van Coesens en vooral Baetens, die demonstreren dat goed acteerwerk tijdloos is. (NRC Handelsblad) 

voor 09 aug 2020 21:00