Onderdeel van Women Make Film

Een vrouw als Eva

Monique van de Ven en Maria Schneider vallen voor elkaar in het zonnige zuiden van Frankrijk. Nouchka van Brakel is de eerste regisseuse in Nederland die lange speelfilms maakte waarin vrouwen centraal staan.

Eva (Monique van de Ven), jonge moeder van twee kinderen, gaat op aanraden van haar echtgenoot naar Frankrijk om bij te tanken. In het zonnige Zuiden maakt ze kennis met de lesbische Liliane (Schneider) die in een commune leeft. Er springt een onverwachte vonk over tussen de twee, de ontmoeting blijft niet zonder gevolgen. Als Liliane Eva opzoekt in Nederland besluit Eva de mopperige Ad te verlaten. Peter Faber is te zien als Eva’s achtergelaten echtgenoot. Judith Herzberg was coscenarist.

op de bres

Nouchka van Brakel (1940) behoorde tot een van de vroege lichtingen van de Filmacademie (jaargang 1964) en zou de eerste regisseuse in Nederland worden die lange speelfilms maakte waarin vrouwen centraal stonden (onder andere Het debuut, 1977). De regisseur toonde zich in de roerige jaren zestig sociaal betrokken (lid van Dolle Mina) en stond op de bres voor een grotere aanwezigheid van vrouwen in de Nederlandse film.

Met Het debuutEen vrouw als Eva – door sommige critici nog ontvangen als ‘feministisch pamflet’ cq. 'vrouwenfilm zonder rhetorische schwung'– en Van de koele meren des doods wist Van Brakel een plek te verwerven in het Nederlandse filmlandschap.

Op 15 augustus wordt Nouchka van Brakel na afloop van de film geïnterviewd door Floortje Smit (de Volkskrant).

voor 26 aug 2020 19:00