• Ghost in the Shell
  • Ghost in the Shell
  • Ghost in the Shell
Bekijk trailer

ghost_in_the_shell_1995_-_official_trailer_hd

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Onderdeel van The Man Machine

Ghost in the Shell

Tokio, 2029: de cyborgs zijn onder ons, en wel in de vorm van majoor Motoko Kusanagi, lid van de veiligheidsdienst Public Security 9. Aan haar de taak om de beruchte Puppet Master te pakken te krijgen. Regisseur Mamoru Oshii zette een standaard op het gebied van sf-anime, waarbij niet actie de boventoon voert, maar filosofische kwesties worden aangeroerd aangaande identiteit in het elektronische-netwerktijdperk. Op 8 november voorafgegaan door de filmlezing Woman-Machine.

De Puppet Master weet het menselijk brein te kraken en maakt zijn gehackte slachtoffers tot lege huls: eenmaal binnen wist hij hun geheugen, waardoor van hun menselijkheid weinig overblijft. Geen wonder dat majoor Kusanagi zich grote zorgen maakt – zorgen die groeien als ze de Puppet Master heeft gearresteerd en hij schokkende onthullingen doet…

gedeeltelijk menselijk

Ghost in the Shell was een doorbraak in de Japanse animatiegeschiedenis; voor het eerst werden actiescènes verbonden met diepgravende filosofische bespiegelingen over identiteit, hightech en kunstmatige intelligentie.

Kusanagi – een cyborgagent met een volledig menselijk uiterlijk – denkt na over haar bestaan: wie is ze? Ze heeft een gedeeltelijk menselijk brein en een volledig artificieel lichaam. Heeft ze een ziel (‘ghost’) of is ze een machine in een cybernetisch omhulsel (‘shell’)? Slechts de confrontatie met de Puppet Master kan uitkomst brengen.    

lezing

Op 8 november voorafgegaan door de Engelstalige filmlezing Woman-Machine: Gender and Technology in Japanese Anime. Van cyborgvrouwen tot mutantenjongens en monstermeisjes: anime verlegt radicaal de grenzen van gender. Lezinggever Dr. Amir Vodka is docent aan de afdeling Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam.