• I Don't Want to Sleep Alone
  • I Don't Want to Sleep Alone
  • I Don't Want to Sleep Alone
  • I Don't Want to Sleep Alone
  • I Don't Want to Sleep Alone
Bekijk trailer

i_dont_want_to_sleep_alone_trailer

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Onderdeel van Tsai Ming-liang

I Don't Want to Sleep Alone

De grote stad vormt in het werk van Tsai  Ming-liang vaak het decor voor een verhaal over eenzaamheid en onvervulde verlangens, thema's die ook in deze film over een dakloze Chinese man volop aanwezig zijn. Bij Tsai's VR-kunstwerk The Deserted draait Eye alle lange speelfilms van de Taiwanese regisseur.

De dakloze Chinese man Hsiao-kang wordt op een nacht in Kuala Lumpur aangevallen en beroofd. Een groepje illegale gastarbeiders ontfermt zich liefdevol over hem. Weer op de been ontmoet hij de serveerster Chyi, die dagelijks de verlamde zoon van een café-eigenaresse wast en seksueel aan zijn gerief helpt. Chyi voelt zich sterk tot Hsiao-kang aangetrokken. Als de stad wordt omhuld in nevelen komen de verlangens van de personages tot een hoogtepunt. Tsai Ming-liangs favoriete acteur Lee Kang-sheng speelt zowel de dakloze man als de verlamde zoon. 

romantischer

De bijzondere visuele stijl van I Don't Want to Sleep Alone - lange, verstilde shots, soms diepverzadigde kleuren, en een spel met licht en donker - is typisch Tsai Ming-liang. De grote stad vormt in het werk van Tsai vaak het decor voor een verhaal over eenzaamheid en onvervulde verlangens, thema's die ook in deze film volop aanwezig zijn. I Don't Want to Sleep Alone is echter romantischer dan zijn eerdere films. Naar eigen zeggen heeft Tsai Ming-liang zich voor deze film laten inspireren door een Chinees gedicht van Bei Dao 'In de verte' en Mozarts Die Zauberflöte.

I Don't Want to Sleep Alone werd genomineerd voor een Gouden Leeuw tijdens het filmfestival van Venetië 2006, en won daar de Cinema for Peace and Diversity Award.

grootmeester in eye

Bij de presentatie van The Deserted, Tsai Ming-liang's eerste VR-productie, vertoont het filmmuseum alle lange speelfilms van de Taiwanese grootmeester nog een keer op het grote doek, van Rebels of the Neon God (1992) tot Your Face (2018). Tsai komt ook naar Eye voor een Masterclass bij zijn VR-debuut.