• Il traditore, Marco Bellocchio
  • Il traditore, Marco Bellocchio
  • Il traditore, Marco Bellocchio
  • Il traditore, Marco Bellocchio
  • Il traditore, Marco Bellocchio
Bekijk trailer

il_traditore_-_marco_bellocchio_-_officiele_nl_trailer_-_vanaf_16_januari_in_de_bioscoop

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Onderdeel van Picl

Il traditore

Begin jaren tachtig gebeurde wat niemand voor mogelijk had gehouden: een gevangengenomen maffiabaas besloot te gaan praten. Regisseur Marco Bellocchio keert terug naar de ‘maxiprocessen’ in Palermo en blikt terug op het leven van Tommaso Buscetta en diens voorgeleiding voor rechter Giovanni Falcone. Geselecteerd voor de Gouden Palm-competitie in Cannes.

Wie zich voor Italië interesseert voorbij de gebruikelijke toeristenreflex, zal zich de beelden herinneren: honderden kleine en grote maffiosi achter tralies in de rechtszaal, rokend, vloekend, lachend, en onderling communicerend in geheime gebarentaal.

erecode breken

Het jaar was 1982, de plek Palermo en de rechter van dienst de onverschrokken Giovanni Falcone. Hij was degene die Buscetta er toe bracht de ‘omertá’, de erecode van de maffia, te breken en te gaan praten over de meest geheime misdaadorganisatie ter wereld. Honderden maffiosi werden opgepakt en in massaprocessen veroordeeld.

moordzuchtige Corleones

In Il traditore tackelt Marco Bellocchio (1939) het levensverhaal van een van die maffia-kopstukken. Buscetta gold met Totò Riina en Pippo Calò als spin in het web van het misdaadsyndicaat dat in de jaren zeventig de drugsmarkt in handen had gekregen, met de moordzuchtige Corleones aan de top.

oude kwelgeest

Wanneer Buscetta vindt dat de grond hem te heet onder de voeten wordt, vlucht hij naar Brazilië, dat hem – onverwacht – uitlevert. Tijdens het maxiproces legt hij zijn belastende verklaringen af tegen de Cosa Nostra, Italië’s oude kwelgeest.

Kan een gewetenloze misdadiger toch iets goed doen? is de vraag die Bellochhio stelt in zijn sterk geacteerde, levendige historische dramatisering. Het antwoord is even ambivalent als de vraag.

over de regisseur

Marco Bellochio geldt met Bernardo Bertolucci (overleden in 2018), Ettore Scola (overleden 2016) en Luigi Comencini (overleden 2007) als een van de laatste grote namen van de Italiaanse cinema van de twintigste eeuw. Hij studeerde aan de vermaarde Centro Sperimentale di Cinematografia in Rome en brak door met het geruchtmakende I pugni in tasca (1965), een regelrechte aanval op de heilige Italiaanse familiewaarden.

De waarden en normen van het decennialang door (corrupte) christen-democraten geregeerde Italië werden door Bellocchio voortvarend getackeld. De regisseur schaarde zich aan de kant van de studentenrevolte van de jaren zestig, die in Italië van bredere betekenis was en langer doorwerkte (met uitlopers in de Rode Brigades) dan in de rest van Europa.

Met films als Nel nome del padre (1971) en Marcia trionfale (1976) werden de clerus en het leger op de korrel genomen. Vanaf de jaren tachtig richtte Bellocchio zich op de uitwerking van de ‘rode erfenis’ op het Italiaanse politieke en sociale leven, waarin het conflict tussen de Kerk en radicaal links de constante was.

Op latere leeftijd schetste Bellocchio met titels als Salto nel vuoto (1980), Diavolo in corpo (1986), Buongiorno, notte (2003, over de moord op Aldo Moro), Bella addormentata (2012) en Sangue del mio sangue (2015) doorleefde portretten van het moderne Italië, waar menselijke hartstochten en ambities zich onbeschaamd manifesteren in de publieke arena. Daarbij blikte hij ook terug op z'n eigen motieven als geëngageerd filmer.        

Bekijk deze film thuis op Picl, Eye's online filmzaal, of bekijk ons volledige online aanbod.