• Il traditore, Marco Bellocchio
  • Il traditore, Marco Bellocchio
  • Il traditore, Marco Bellocchio
  • Il traditore, Marco Bellocchio
  • Il traditore, Marco Bellocchio
Bekijk trailer

il_traditore_-_marco_bellocchio_-_officiele_nl_trailer_-_vanaf_16_januari_in_de_bioscoop

Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

Onderdeel van Premières

Il traditore

Begin jaren tachtig gebeurde wat niemand voor mogelijk had gehouden: een gevangengenomen maffiabaas besloot te gaan praten. Regisseur Marco Bellocchio keert terug naar de ‘maxiprocessen’ in Palermo en blikt terug op het leven van Tommaso Buscetta en diens voorgeleiding voor rechter Giovanni Falcone. Geselecteerd voor de Gouden Palm-competitie in Cannes.

Wie zich voor Italië interesseert voorbij de gebruikelijke toeristenreflex, zal zich de beelden herinneren: honderden kleine en grote maffiosi achter tralies in de rechtszaal, rokend, vloekend, lachend, en onderling communicerend in geheime gebarentaal.

erecode breken

Het jaar was 1982, de plek Palermo en de rechter van dienst de onverschrokken Giovanni Falcone. Hij was degene die Buscetta er toe bracht de ‘omertá’, de erecode van de maffia, te breken en te gaan praten over de meest geheime misdaadorganisatie ter wereld. Honderden maffiosi werden opgepakt en in massaprocessen veroordeeld.

moordzuchtige Corleones

In Il traditore tackelt Marco Bellocchio (1939) het levensverhaal van een van die maffia-kopstukken. Buscetta gold met Totò Riina en Pippo Calò als spin in het web van het misdaadsyndicaat dat in de jaren zeventig de drugsmarkt in handen had gekregen, met de moordzuchtige Corleones aan de top.

oude kwelgeest

Wanneer Buscetta vindt dat de grond hem te heet onder de voeten wordt, vlucht hij naar Brazilië, dat hem – onverwacht – uitlevert. Tijdens het maxiproces legt hij zijn belastende verklaringen af tegen de Cosa Nostra, Italië’s oude kwelgeest.

Kan een gewetenloze misdadiger toch iets goed doen? is de vraag die Bellochhio stelt in zijn sterk geacteerde, levendige historische dramatisering. Het antwoord is even ambivalent als de vraag.

over de regisseur

Marco Bellochio geldt met Bernardo Bertolucci (overleden in 2018), Ettore Scola (overleden 2016) en Luigi Comencini (overleden 2007) als een van de laatste grote namen van de Italiaanse cinema van de twintigste eeuw. Hij studeerde aan de vermaarde Centro Sperimentale di Cinematografia in Rome en brak door met het geruchtmakende I pugni in tasca (1965), een regelrechte aanval op de heilige Italiaanse familiewaarden.

De waarden en normen van het decennialang door (corrupte) christen-democraten geregeerde Italië werden door Bellocchio voortvarend getackeld. De regisseur schaarde zich aan de kant van de studentenrevolte van de jaren zestig, die in Italië van bredere betekenis was en langer doorwerkte (met uitlopers in de Rode Brigades) dan in de rest van Europa.

Met films als Nel nome del padre (1971) en Marcia trionfale (1976) werden de clerus en het leger op de korrel genomen. Vanaf de jaren tachtig richtte Bellocchio zich op de uitwerking van de ‘rode erfenis’ op het Italiaanse politieke en sociale leven, waarin het conflict tussen de Kerk en radicaal links de constante was.

Op latere leeftijd schetste Bellocchio met titels als Salto nel vuoto (1980), Diavolo in corpo (1986), Buongiorno, notte (2003, over de moord op Aldo Moro), Bella addormentata (2012) en Sangue del mio sangue (2015) doorleefde portretten van het moderne Italië, waar menselijke hartstochten en ambities zich onbeschaamd manifesteren in de publieke arena. Daarbij blikte hij ook terug op z'n eigen motieven als geëngageerd filmer.        

ondertiteling bij deze film

18/01 16:15, 20/01 18:30 Engels ondertiteld, andere vertoningen zijn met Nederlandse ondertitels.

voor 18 jan 2020 16:15
Engels ondertitelde vertoning

algemene informatie

openingstijden

kassa:
zo t/m do: 10.00 - 22.00 *
vrij & za: 10.00 - 23.00 *
* afhankelijk van aanvang laatste voorstelling

tentoonstelling:
dagelijks: 10.00 - 19.00 **
** zie tentoonstellingsdata

meer informatie

n.b. Eye is woensdag 12 februari 2020 de hele dag gesloten wegens een besloten evenement. 

ticketprijzen

(let op! bij festivals of speciale voorstellingen kunnen deze prijzen afwijken)

standaardtarief film

Standaard

€11,-

Reductie film *

€9,50

Eye Society leden

€8,-

Kind (t/m 11 jaar) **

€7,50

Cineville / NFC / KNF ***

gratis***

Combiticket film & tentoonstelling (alleen aan de kassa)

€22,-

toeslagen voor film
Bij voorstellingen van langer dan 150 minuten geldt een toeslag van € 2,50. Bij voorstellingen van 210 minuten of langer betaalt u € 5,- toeslag. Ook voor voorstellingen met live-muziek, lezing, 3D-vertoningen en 70mm kunnen toeslagen gelden. Deze toeslag geldt ook voor Cineville-pashouders.

tentoonstelling *****

Standaard

€11,-

Reductie tentoonstelling ****  

€9,50

Student€8,50

Eye Society leden

€8,-

Museumkaart /  I Amsterdam
(alleen aan de kassa) 

gratis*****

BGL VIP-kaart
(alleen aan de kassa) 

gratis

0 t/m 18 jaar **

gratis

Cineville / CJP

€5,50

Combiticket tentoonstelling & film
(alleen aan de kassa)

€19,-

* Voor filmvoorstellingen geldt de reductieprijs op vertoon van Studentenpas, CJP-kaart, EYCA, Cultuurkaart, Stadspas, Huisvuilpas Amsterdam-Noord, BGL VIP-pas, I Amsterdam-pas. Leden van filmbrancheverenigingen krijgen korting op filmvoorstellingen op vertoon van hun NBF-pas. Uw kortingspas dient aan de filmzaal getoond te worden.
** Kinderen onder de 12 jaar moeten binnen Eye altijd worden begeleid door een volwassene (18 jaar of ouder).
*** Cineville is geldig voor de meeste reguliere filmvoorstellingen, soms met toeslag. 
**** Voor tentoonstellingen geldt de reductieprijs op vertoon van Studentenpas, Stadspas, Huisvuilpas Amsterdam-Noord.
***** Voor de zomertentoonstelling kan een toeslag gelden.

bereikbaarheid

Eye ligt direct tegenover station Amsterdam Centraal aan de overkant van het IJ en is gemakkelijk te bereiken met de gratis pont. Ook met de auto is Eye goed bereikbaar.

meer informatie

support eye

Eye kan al jaren rekenen op de betrokkenheid van vrienden, sponsoren en partners. Mede dankzij hen is Eye schatbewaarder, pionier en gids in de wereld van film en de kunst van het bewegend beeld. Lees hier meer.