Inazuma

Zonder opsmuk verteld relatiedrama over de problematische positie van vrouwen in het Japanse gezin. In Inazuma, waarin vier kinderen van verschillende vaders bij hun moeder wonen en zich omhoog proberen te werken uit de armoede, toont Naruse zich begaan met het lot van een van de dochters, een eigenzinnige busconductrice.

Kurosawa, Ozu en Suzuki zijn voor de westerse filmliefhebber geen onbekenden. De naam Mikio Naruse bleef echter lang een 'geheimtip'. 'Bescheiden maar meesleepend' , noemde David Thomson van het New York Film Festival de films van Mikio Naruse (1905-1969).

Net als Ozu was Naruse gefascineerd door het leven van gewone Japanners, over wie hij vertelde in sobere, aangrijpende films; zijn vertellingen over de drama's die zich over de façade van keurige huishoudens kunnen afspelen richten zich vooral op de rol van de vrouw in het moderne Japan, een verassend ouderwets patriarchale samenleving. 'Nog steeds zo helder als glas', aldus dagblad Trouw over Inazuma: 'Niets is verlorengegaan van de oorspronkelijke zeggingskracht'.