• La camarista
  • La camarista
  • La camarista
  • La camarista
Onderdeel van Women Make Film

La camarista

De camera volgt het leven van Eve, een van de schoonmaaksters in het luxe Hotel Presidente in Mexico-Stad. Eve is een van de vele Mexicanen die het hoofd net boven water houdt en hoopt op een betere toekomst voor de kinderen. Wat gaat er door haar heen? Hoe kijkt ze naar de rijken in het hotel van wie ze de kamers doet?

‘Klein maar taai’. Dat zegt een collega over de 24-jarige Eve, het kamermeisje dat werkt op afwijkende uren om meer te verdienen. We zien Eve bedden opmaken, stofzuigen, wc’s poetsen en door de gangen, lopen van Hotel Presidente, een meer dan veertig verdiepingen tellend luxe hotel.

connecties

Eve is onverstoorbaar, werkt hard en hoopt ooit op de 42ste verdieping terecht te komen, waar de luxe plus-suites zijn. Daarvoor moet je echter connecties hebben bij de hotelleiding. Intussen monstert het kamermeisje wat de rijken achterlaten in hun kamers: bezoedelde lakens, achteloos op de grond gegooide kleren, parfum en lipstick. Wat gaat er in haar om?

repeterende breuk

La camarista, het speelfilmdebuut van Lila Avilés (Mexico, 1982), schetst onnadrukkelijk, met weinig dialoog, een portret van de sociale ongelijkheid in Mexico. Bijzonder is dat de camera vrijwel de hele film lang binnenskamers blijft, waardoor een claustrofobisch effect ontstaat; Eve lijkt gevangen in een repeterende breuk van zich herhalende dagen.   

La camarista won de Juryprijs van World Cinema Amsterdam 2019.

voor 08 aug 2020 19:15