Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z
  • Le journal d'un curé de campagne
  • Le journal d'un curé de campagne
  • Le journal d'un curé de campagne
  • Le journal d'un curé de campagne

Le journal d'un curé de campagne

Robert Bresson regisseerde in zijn lange leven (1901-1999) slechts dertien films. Zijn derde, Le journal d'un curé de campagne (1951) - een van Tarkovski's favoriete klassiekers -, was tevens de eerste waarin de hand van de latere regisseur van Un condamné a mort s'est échappé en Pickpocket goed zichtbaar werd. Een film gemaakt naar het credo: 'Met zuiverheid en precisie dwing je de aandacht af van onoplettende ogen en oren.' Vertoning van de 4K-restauratie.

Een zieke jonge priester vestigt zich in zijn nieuwe parochie op het Franse platteland. Wat hem te wachten staat is een lijdensweg, en dat niet alleen vanwege zijn zwakke gezondheid. Tijdens de catechisatielessen nemen de leerlingen hem in de maling, dorpelingen spreken kwaad over hem en wanneer hij een door haar echtgenoot bedrogen gravin tot lotsaanvaarding probeert te bewegen, keert ook dat zich tegen hem.

strak aan de leiband

De tragedie van de priester krijgt in het spel van debutant Claude Laydu een diepere, navrante laag, juist omdat Bresson de acteur strak aan de teugels hield. De regisseur beschouwde zijn acteurs - bij voorkeur debutanten en amateurs - als 'modellen'. Ondergeschikt aan scenario, cameravoering en montage. En het werkte. Laydu's minimalistische spel maakt veel meer indruk dan wanneer de ongeoefende acteur de gekweldheid van zijn personage breeduit zou hebben geëtaleerd.

sobere observatie

De schrijver van de gelijknamige roman uit 1936, Georges Bernanos, kon zich niet vinden in een eerste scenarioversie, maar stierf voordat de productie daadwerkelijk van start ging. Uiteindelijk werd de film, behalve winnaar van de Gouden Leeuw van het filmfestival van Venetië, zowel een financieel als een kritisch succes.

Ook Andrej Tarkovski viel voor Bressons eigenzinnige regieopvatting. In zijn essaybundel De verzegelde tijd schrijft de Rus: 'Bressons film is een integere en sobere observatie van het leven. Zijn principe toont verwantschap met de Oosterse Zenkunst, waarin het leven zo exact geobserveerd wordt, dat ze op paradoxale wijze in onze ervaring een hogere artistieke beeldende kracht krijgt.'

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z