• Le journal d'un curé de campagne
  • Le journal d'un curé de campagne
  • Le journal d'un curé de campagne
  • Le journal d'un curé de campagne

Le journal d'un curé de campagne

Robert Bresson regisseerde in zijn lange leven (1901-1999) slechts dertien films. Zijn derde, Le journal d'un curé de campagne (1951) - een van Tarkovski's favoriete klassiekers -, was tevens de eerste waarin de hand van de latere regisseur van Un condamné a mort s'est échappé en Pickpocket goed zichtbaar werd. Een film gemaakt naar het credo: 'Met zuiverheid en precisie dwing je de aandacht af van onoplettende ogen en oren.' Eye vertoont de film in de 4K-restauratie, 7 oktober met inleiding door Eye-programmeur Leo van Hee (voertaal: Nederlands).

 Een zieke jonge priester vestigt zich in zijn nieuwe parochie op het Franse platteland. Wat hem te wachten staat is een lijdensweg, en dat niet alleen vanwege zijn zwakke gezondheid. Tijdens de catechisatielessen nemen de leerlingen hem in de maling, dorpelingen spreken kwaad over hem en wanneer hij een door haar echtgenoot bedrogen gravin tot lotsaanvaarding probeert te bewegen, keert ook dat zich tegen hem.

strak aan de leiband

De tragedie van de priester krijgt in het spel van debutant Claude Laydu een diepere, navrante laag, juist omdat Bresson de acteur strak aan de teugels hield. De regisseur beschouwde zijn acteurs - bij voorkeur debutanten en amateurs - als 'modellen'. Ondergeschikt aan scenario, cameravoering en montage. En het werkte. Laydu's minimalistische spel maakt veel meer indruk dan wanneer de ongeoefende acteur de gekweldheid van zijn personage breeduit zou hebben geëtaleerd .

sobere observatie

De schrijver van de gelijknamige roman uit 1936, Georges Bernanos, kon zich niet vinden in een eerste scenarioversie, maar stierf voordat de productie daadwerkelijk van start ging. Uiteindelijk werd de film, behalve winnaar van de Gouden Leeuw van het filmfestival van Venetië, zowel een financieel als een kritisch succes.

Ook Andrej Tarkovski viel voor Bressons eigenzinnige regieopvatting. In zijn essaybundel De verzegelde tijd schrijft de Rus: 'Bressons film is een integere en sobere observatie van het leven. Zijn principe toont verwantschap met de Oosterse Zenkunst, waarin het leven zo exact geobserveerd wordt, dat ze op paradoxale wijze in onze ervaring een hogere artistieke beeldende kracht krijgt.'

voor 07 okt 2019 19:00
met inleiding door Leo van Hee (Eye)

Journal d'un curé de campagne is 7 oktober gratis te bezoeken voor We Are Public-pashouders.

algemene informatie

openingstijden

kassa:
zo t/m do: 10.00 - 22.00 *
vrij & za: 10.00 - 23.00 *
* afhankelijk van aanvang laatste voorstelling

tentoonstelling:
dagelijks: 10.00 - 19.00 **
** zie tentoonstellingsdata

meer informatie

n.b. Eye is dinsdag 29 oktober 2019, donderdag 2 april 2020 de hele dag gesloten wegens een besloten evenement.

ticketprijzen

(let op! bij festivals of speciale voorstellingen kunnen deze prijzen afwijken)

standaardtarief film

Standaard

€11,-

Reductie film *

€9,50

Eye Society leden

€8,-

Kind (t/m 11 jaar) **

€7,50

Cineville / NFC / KNF ***

gratis***

10-rittenkaart (alleen aan de kassa)

€95,-

Combiticket film & tentoonstelling (alleen aan de kassa)

€22,-

toeslagen voor film
Bij voorstellingen van langer dan 150 minuten geldt een toeslag van € 2,50. Bij voorstellingen van 210 minuten of langer betaalt u € 5,- toeslag. Ook voor voorstellingen met live-muziek, lezing, 3D-vertoningen en 70mm kunnen toeslagen gelden. Deze toeslag geldt ook voor Cineville-pashouders.

tentoonstelling *****

Standaard

€11,-

Reductie tentoonstelling ****  

€9,50

Student€8,50

Eye Society leden

€8,-

Museumkaart /  I Amsterdam
(alleen aan de kassa) 

gratis*****

BGL VIP-kaart
(alleen aan de kassa) 

gratis

0 t/m 18 jaar **

gratis

Cineville / CJP

€5,50

Combiticket tentoonstelling & film
(alleen aan de kassa)

€19,-

* Voor filmvoorstellingen geldt de reductieprijs op vertoon van Studentenpas, CJP-kaart, EYCA, Cultuurkaart, Stadspas, Huisvuilpas Amsterdam-Noord, BGL VIP-pas, I Amsterdam-pas. Leden van filmbrancheverenigingen krijgen korting op filmvoorstellingen op vertoon van hun NBF-pas. Uw kortingspas dient aan de filmzaal getoond te worden.
** Kinderen onder de 12 jaar moeten binnen Eye altijd worden begeleid door een volwassene (18 jaar of ouder).
*** Cineville is geldig voor de meeste reguliere filmvoorstellingen, soms met toeslag. 
**** Voor tentoonstellingen geldt de reductieprijs op vertoon van Studentenpas, Stadspas, Huisvuilpas Amsterdam-Noord.
***** Voor de zomertentoonstelling kan een toeslag gelden.

bereikbaarheid

Eye ligt direct tegenover station Amsterdam Centraal aan de overkant van het IJ en is gemakkelijk te bereiken met de gratis pont. Ook met de auto is Eye goed bereikbaar.

meer informatie

support eye

Eye kan al jaren rekenen op de betrokkenheid van vrienden, sponsoren en partners. Mede dankzij hen is Eye schatbewaarder, pionier en gids in de wereld van film en de kunst van het bewegend beeld. Lees hier meer.