Eye is weer open! Tickets voor tentoonstelling en film zijn alleen online te koop.
Restaurant bezoeken? Maak een reservering.

Les rendez-vous d'Anna

Een nomadische filmmaker reist door Europa om haar nieuwe film te promoten. Een van Akermans beste films, over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog.

Aurore Clément is een nomadische filmmaker (en Akermans alter ego) die door Europa reist voor een promotietour rond haar nieuwe film. Ze heeft een reeks gespannen ontmoetingen met onder anderen een mogelijke minnaar, de moeder van haar ex-verloofde, haar huidige minnaar, haar eigen moeder (Lea Massari, de verdwijnende Anna uit L'avventura van Antonioni). Zo wordt Anna het middelpunt van een groep verloren zielen, waarbij ze zonder het door te hebben in een diepe existentiële misère raakt die als een besmetting op anderen overspringt.

emoties verhogen

Zoals vaak maakt Akerman gebruik van statische, symmetrische composities en vloeiende tracking-shots. De stilering van haar introspectieve reisverslag is verwant aan Bresson en Dreyer, met precieze, schijnbaar rustige beelden die de emoties juist verhogen en de mentale toestand van haar personages fysiek zichtbaar maken.

elegante, vreemde schoonheid

Les rendez-vous d'Anna is een film over verlangen, eenzaamheid, ontheemding, seksuele identiteit, moeder-dochterrelaties en het terugkerende spook van de oorlog - de opeenvolging van treinen en treinstations roepen de gedwongen migraties op voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.

Les rendez-vous d'Anna is "een van de geweldigste films over eenzaamheid" (Gus Edgar-Chan, Little White Lies). "De elegante, vreemde schoonheid van Les rendez-vous d'Anna komt voort uit de weigering om in algemene of politieke hokjes te passen; net als de rondtrekkende hoofdrolspeler is de film ontheemd en zoekt hij zijn weg" (Michael Koresky).

Digitaal gerestaureerde kopie van de Cinémathèque Royale de Belgique.

Cinematek

voor 05 jun 2020 09:45