Over de rol van architectuur in Antonioni’s La notte

La notte vormt met L’avventura en L’eclisse de ‘liefdestrilogie’ waarmee Antonioni begin jaren zestig naam maakte als filmvernieuwer. Kunsthistoricus Steven Jacobs verzorgt een inleiding over de visualisering van architectuur in het werk van Antonioni, waarbij onder meer La notte aan bod komt. Vertoning in het EYE on Art-programma.

In La notte blijkt het zo aantrekkelijk vormgegeven leven van de Milanese elite – men bewoont glanzend moderne flats, kleedt zich in maat- en mantelpak en verplaatst zich per sportauto over de nieuwe ringwegen – bedrieglijk; achter de façade van goede smaak, rinkelende ijsblokjes in de Campari en beleefd-beschaafde gesprekjes schuilt de verveling.

Marcello Mastroianni (nu eens niet onder de regie van zielsverwant Fellini, maar in handen van de strenge intellectueel Antonioni) vertolkt een vastgelopen schrijver die zich emotioneel uitgehold voelt; zijn echtgenote Lidia (Moreau) is van hem vervreemd en zijn flirts met diverse vrouwen, onder wie Monica Vitti, brengen geen verlossing.

La notte vormt met L’avventura en L’eclisse de ‘liefdestrilogie’ waarmee Antonioni begin jaren zestig naam maakte als filmvernieuwer. Gevoelens van vervreemding en haperende communicatie drukt Antonioni uit in een uitgekiende mise-en-scène en fotografische opnamen van steden en landschappen.

Prof. dr. Steven Jacobs is kunsthistoricus aan de Universiteit Gent. Hij doceerde aan diverse universiteiten en kunsthogescholen in België en Nederland en publiceerde onder meer The Wrong House: The Architecture of Alfred Hitchcock (2007) en Framing Pictures: Film and the Visual Arts (2011). De inleiding duurt ca. 20 minuten.

Programma in het Nederlands.