Submarine Channel: De pont

Submarine Channel presenteert: De Pont. De eindpresentatie van de interactieve film en game challenge De Pont. Aansluitend de documentaire Atari: Game Over over het spel E.T. van Atari, waarvan wordt beweerd dat het zo slecht was dat het de ondergang van Atari heeft ingeluid. Vertoning bij Steven Spielberg, meesterverteller.

De avond wordt gepresenteerd door Matthijs Dierckx, o.a. de oprichter van Control magazine en de Control Conferentie. Dierckx is ook mede maker (co creator) van het populaire spel Sumico. Tijdens deze avond presenteert Submarine Channel de beste resultaten van het interactieve film- en gameproject ‘De Pont’, een samenwerking met Amsterdam Creative Industries Network. Zowel professionals als studenten werden uitgedaagd om een korte game, animatie of virtual reality experience te maken die zich afspeelt op het Amsterdamse Pontje.

Vertoond wordt een selectie van de mooiste en leukste Pont-projecten waarbij deelnemers zelf hun project kort introduceren. Verder is er een compilatieprogramma met de beste, vetste filmische gametrailers die normaal gesproken nooit te zien zijn op het grote witte doek. Aansluitend is er om 21.30 een vertoning van Atari: Game Over (2014), een documentaire over het spel E.T. the Extra-Terrestrial van Atari, waarvan wordt beweerd dat het zo slecht was dat het de ondergang van het bedrijf Atari heeft ingeluid. De documentaire bevat beelden van Spielberg die begin jaren tachtig op televisie reclame maakt voor het spel om de verkoop wat op te krikken, maar tevergeefs.

Het project De Pont komt voort uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam naar de kruisbestuiving tussen film en games. Populaire game-ontwikkelsoftware zoals Unity3D wordt steeds vaker gebruikt door filmmakers voor het maken van animaties. Het gevolg van deze ontwikkeling is dat film en games steeds meer naar elkaar toe groeien. Het project De Pont onderzoekt wat er gebeurt als filmmakers en game-ontwikkelaars een game of film zouden maken met dezelfde basisingrediënten, dus met dezelfde 3D bouwstenen? Welke verhalen en wat voor soort games maken ze? Waarin verschilt hun benadering?

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier