Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z
  • Andrei Tarkovsky, Nostalghia (1983) (300dpi)
  • Andrei Tarkovsky, Nostalghia (1983)

Tempo di viaggio

Andrej Tarkovski's strijd met de sovjet-censuur was in 1982 zo vergevorderd dat hij niet meer in zijn geboorteland kon werken. Deze zelden vertoonde documentaire volgt de grote Russische filmmaker op onbekende terrein terwijl hij door Zuid-Italië reist op zoek naar locaties voor zijn eerste film in ballingschap, Nostalghia.

Tempo di viaggio gaat niet zozeer over het Italiaanse platteland maar over het innerlijke landschap van Tarkovski zelf. In de documentaire volgen we zijn reizen in Italië samen met scenarioschrijver Tonino Guerra, op zoek naar locaties voor zijn film Nostalghia. Tarkovski praat niet alleen met hem over de voorbereidingen voor de film maar over een heel scala aan onderwerpen. Zo zet hij zijn filmmakersfilosofie uiteen en spreekt hij zijn bewondering uit voor films van Robert Bresson, Jean Vigo, Michelangelo Antonioni, Federico Fellini en Ingmar Bergman.

legendarische scenarioschrijver

Tonino Guerra, de co-schrijver van Nostalghia, was een legendarische Italiaanse scenarioschrijver. Hij werkte samen met Michelangelo Antonioni aan veel van zijn beste films, waaronder L'avventuraLa notte en Blow-Up, en met Federico Fellini bij zijn latere films, waaronder Amarcord. De 63 minuten durende film werd geproduceerd voor de Italiaanse televisie en voltooid in 1983, hetzelfde jaar als Nostalghia, waarbij Tarkovski en Guerra de regiecredits deelden. De film werd vertoond in de sectie Un Certain Regard op het filmfestival van Cannes in 1995.
 

De moordenaars

(Marika Beiku, Aleksandr Gordon, Andrei Tarkovsky, SU 1956, 19', 35mm)
Verrassend genoeg was het eerste werk van Tarkovski pure film noir. De moordenaars is gebaseerd op de gelijknamige roman van Ernest Hemingway, The Killers. In de eerste korte film die hij aan de Sovjet-filmschool VGIK maakte verstoren twee professionele huurmoordenaars, Al en Max, een dorpsmaaltijd en eisen informatie over Ole Andersson, oftewel The Swede. De eerste en derde scène werden geregisseerd door Tarkovski en medestudent Marika Beiku, de tweede door Aleksandr Gordon.

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z