Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z

The Migrant (Moving) Image - Transit: Centro di Permanenza Temporanea

Kunstinstituut A Tale of a Tub stelt een programma samen in reactie op de huidige migratiecrisis. Terwijl de natiestaat aan populariteit wint, is de werkelijkheid deze: niet alleen goederen, ook mensen en ideeën zijn voortdurend in transitie, vertellen kunstenaars als Adrian Paci en Mounir Fatmi. Schrijver Kader Abdolah en theatermaker Ola Mafaalani geven hun reactie op de getoonde films.

Centro di Permanenza Temporanea (letterlijk Centrum voor Permanente Tijdelijkheid) is de Italiaanse benaming voor uitzetcentra, oftewel detentiecentra. De naam refereert ook aan de tegenstrijdige staat van ‘permanente tijdelijkheid’ waarin veel vluchtelingen en (illegale) migranten verkeren. Multimedia kunstenaars van over de hele wereld schetsen in hun werk een alternatief voor de reflex van de Europese politiek om illegale immigranten buiten te houden door de grenzen van de natiestaat af te grendelen. De hedendaagse cultuur wordt immers bepaald door een staat van ‘permanente transitie’: aan de ene kant het vrije verkeer van data en ideeën in globale netwerken en aan de andere kant de fysieke en vaak illegale verplaatsing van mensen en goederen.

De films in het tweede deel van The Migrant (Moving) Image getuigen van het lot van hen die, getroffen door armoede, oorlogsgeweld of politieke en sociale vervolging, in de staat van transitie terecht zijn gekomen. Mensen die leven in de overgangszone tussen deportatie en conflict, tussen hun vaderland en het land van hun dromen.

De deelnemende kunstenaars zijn afkomstig uit landen als Albanië, Colombia, Marokko, Algerije, Egypte, Peru, Finland en Zimbabwe (Halida Boughriet, Dina Danish, Mounir Fatmi, Karl Ketamo, Gerald Machona, Adrian Paci, Marco Pando en Enrique Ramírez). Kunstenaar Dina Danish zal reflecteren op haar werk en het belang van taal bij het vinden van een nieuw thuis. Ola Mafaalani en Kader Abdollah zullen op de avond spreken.

The Migrant (Moving) Image is ontwikkeld door het Rotterdamse kunstinstituut A Tale of a Tub; curator is Nathanja van Dijk, in samenwerking met EYE. Het Mondriaan Fonds, DeltaPORT Donationfund en Mendes Wood DM traden op als subsidient. De presentatie bij EYE wordt ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

algemene informatie

openingstijden

ticketbalie:
zo t/m do: 10.00 - 22.00*

vrij & za: 10.00 - 23.00*

*afhankelijk van aanvang laatste voorstelling

tentoonstelling:
dagelijks: 10.00 - 19.00
vrij: 10.00 - 21.00


meer informatie

online prijzen

film

regulier€10,-
reductie€8,50
vriend€7,50
kind t/m 11 jaar€7,50
Cineville, NFC, KNFGratis (mogelijk toeslag)
10 rittenkaart - alleen te koop aan onze kassa€80,-

tentoonstelling

regulier 

€13,-

reductie* 

€ 11,50

vriend**

€ 10,50

museumkaart 

Gratis

kinderen t/m 11 jaar 

Gratis

kinderen 12 t/m 18 jaar

€5,- 

CJP

€8,- 
Cinevillepas€ 8,-

combiticket expositie & film

€19,50
bereikbaarheid

EYE ligt direct tegenover station Amsterdam Centraal aan de overkant van het IJ en is gemakkelijk te bereiken met de gratis pont. Ook met de auto is EYE goed bereikbaar.
meer informatie

meer informatie

De Perzisch-Nederlandse schrijver Kader Abdolah (Iran, 1954) kwam als politiek vluchteling in 1988 in Nederland. Daar maakte hij zich de Nederlandse taal eigen met behulp van onder meer de kinderboeken van Annie M.G. Schmidt en Nederlandstalige poëzie. Zijn eerste boeken gaan vooral over het leven als asielzoeker in Nederland en het leven tussen twee culturen. In het latere werk staan Iran, de rijke Perzische verhalentraditie en het milde gezicht van de islam centraal. Van zijn hand verschenen onder andere ‘Het huis van de moskee’ (2005), het boekenweekgeschenk ‘De Kraai’ (2011) en ‘Papagaai vloog over de IJssel’ (2014). Abdolah schreef van 1996 tot 2011 wekelijks een column in de Volkskrant onder het pseudoniem 'Mirza'.

Ola Mafaalani (Syrië, 1968) is toneelregisseur en sinds 2009 directeur van het Noord Nederlands Toneel, waar zij tal van voorstelling regisseerde waaronder Medea, La Divina Commedia, Elf Minuten, Hamlet, Misdaad en Straf, Fellini en De Laatkomer. Haar nieuwste project is de bewerking van de Deense dramaserie Borgen tot een bijna 10 uur durende theatervoorstelling, waarin ze haar persoonlijke leven verweven heeft. In 2015 opende zij het Nederlands Theater Festival met een indrukwekkende speech waarin zij haar onvrede uitte over het gebrek aan betrokkenheid bij de vluchtelingencrisis, terwijl zij omringd was door honderden vluchtelingen op het podium van de Amsterdamse Stadschouwburg.

achtergrond The Migrant (Moving) Image 

Iedereen herinnert zich nog vorig jaar zomer, toen duizenden vluchtelingen tegelijk Europa probeerden te bereiken. De crisis leek dit voorjaar na het omstreden vluchtelingenakkoord met Turkije bezworen. Maar nu neemt de onrust weer toe en opnieuw zwellen de nieuwsberichten over vluchtelingen aan. Het beeld dat door de media wordt geschetst van de migratiecrisis jaagt emoties wereldwijd nog steeds tot grote hoogte op. In de hedendaagse beeldcultuur zijn massamedia een bepalende factor in de vorming van de publieke opinie. Het imago van de migrant is grotendeels gebaseerd op het beeld dat circuleert binnen de (sociale) media. Hoewel deze beelden een belangrijk component vormen van de migratieflux, kan zij er zeker niet aan gelijk worden gesteld of toe worden herleid.

De beelden die de krant of onze Facebook timeline halen, laten vooral de tragedie die zich afspeelt aan de grenzen van Fort Europa zien, en onderstrepen tegelijkertijd het idee dat migratie een bedreiging vormt voor haar stabiliteit. Dit ziet men ook in de berichtgeving over het onvermogen van de Europese Unie om adequaat en humaan te reageren op de huidige toestroom van migranten of de negatieve sentimenten die ontstaan rondom Asielzoekerscentra (AZC’s). Het resultaat is een gemankeerde weergave van een van de meest iconische figuren van de 21e eeuw, die wordt gereduceerd tot slachtoffer of crimineel. De complexiteit en impact van migratie op het leven van individuen en de samenleving als geheel gaat daarbij verloren.

Met het programma The Migrant (Moving) Image onderzoekt A Tale of a Tub in samenwerking met EYE de mogelijkheid vanuit een persoonlijke ervaring van migratie en een op drift geraakt leven een ander beeld te presenteren.

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z