Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z
  • The Night Porter
  • The Night Porter
  • The Night Porter
  • The Night Porter
Onderdeel van Women Make Film

The Night Porter (4K)

Liliana Cavani is een van de weinige internationaal bekende vrouwelijke regisseurs van de Italiaanse cinema. Haar stem klonk luid in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. The Night Porter, een controversiële verkenning van de verhouding tussen een ex-SS’er (Dirk Bogarde) en een concentratiekampoverlevende (Charlotte Rampling), bracht Cavani’s carrière in een stroomversnelling.

Dat de motieven van een verhouding troebel en duister kunnen zijn, daarover liet The Night Porter (Il portierre di notte) geen misverstand bestaan. Door te laten zien hoe een man en een vrouw een eerdere SM-verhouding uit het concentratiekamp voortzetten, schokte Caviani destijds de critici en het publiek – dat vervolgens in grote getale naar de bioscoop trok.

herkenning

The Night Porter is het verhaal van ex-SS’er Max (Dirk Bogarde) en kamp-overlevende Lucia (Charlotte Rampling). Als Lucia eind jaren vijftig met haar man een hotel in Wenen binnenkomt, ziet ze Max achter de balie. Max had de 16-jarige Lucia in het kamp gedwongen tot een sadomasochistische verhouding; de herkenning katapulteert beiden terug naar het verleden.

beul en slachtoffer

De nooit veroordeelde SS-officier vreest alsnog te worden aangegeven, Lucia valt terug in een geconditioneerde masochistische onderwerping – wie heeft wie in de greep? En wat als beul en slachtoffer gevoelens voor elkaar koesteren?

Cavani’s portret van een ambigue, perverse relatie waarin de scheidslijn tussen dader en slachtoffer vervaagt, is niet vanuit een mannelijk of vrouwelijk standpunt gefilmd.

Cavani (1933) afficheert zich niet als feministe, maar als regisseur die de menselijke ziel tracht te doorgronden – een ziel die auteurs als markies De Sade, Friedrich Nietzsche en Curzio Malaparte (La pelle, in 1981 door Cavani verfilmd) volgens haar het beste zouden hebben doorgrond.  

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z