Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z

This is Film! #1: Copyright

Onder het overkoepelende thema van het recyclen, hergebruiken en remixen van (film)fragmenten uit archieven toont de zesde editie van Eye’s jaarlijkse collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice een breed scala aan archiefmateriaal dat op een creatieve manier is hergebruikt, variërend van het inkleuren van zwart-witmateriaal uit de Eerste Wereldoorlog tot aan het gebruik van archiefmateriaal in compilaties, documentaires en VR- of VJ-performances.

Elke sessie benadert het thema ‘hergebruik’ op een andere manier en begint met een inleiding door Giovanna Fossati, hoofdconservator bij Eye en hoogleraar Filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna volgt een lezing van of interview en een Q&A met een internationale deskundige en een filmvertoning of een optreden. De voertaal is Engels en de lezingen kunnen als serie of afzonderlijk worden bijgewoond.

Gast: Claudy Op den Kamp (programmamanager BA (Hons) Film, Bournemouth University, VK)

Vertoning: Los Angeles Plays Itself (VS, Thom Andersen, 2003-2013, DCP)

Auteursrecht

Het maken van films met found footage is in het digitale tijdperk volledig veranderd. Auteursrecht is tegenwoordig een sleutelelement. Voor de openingssessie van This is Film! heeft Eye een deskundige op dit gebied uitgenodigd die zal vertellen over de rol van auteursrecht bij het toegang krijgen tot collecties in filmarchieven en het maken van films met found footage. Aan de hand van Los Angeles Plays Itself (2003-2013) van Thom Andersen zal gastspreker Claudy Op den Kamp (Bournemouth University) de film plaatsen in de context van een veranderend landschap, zowel in technologisch als juridisch opzicht.

Los Angeles Plays Itself (2003-2013)

Los Angeles Plays Itself is een documentaire-essay over de portrettering van Los Angeles in speelfilms en bestaat geheel uit fragmenten van meer dan honderdvijftig films, van Zabriskie Point tot Chinatown en Blade Runner. Thom Andersen is hoogleraar Filmstudies aan het California Institute of the Arts en maakte de film als protest tegen de onrealistische wijze waarop Los Angeles door de filmmakers in Hollywood werd afgeschilderd, en om noemenswaardige andere films over de stad te redden van de anonimiteit. Filmmaker en schrijver Kodwo Eshun noemde deze film daarom ooit een ‘episch project van cinematografisch eerherstel, rehabilitatie en revanche’.

 

In 2013, tien jaar na het voltooien van de film in wat toen nog een analoog videotijdperk was, heeft Andersen Los Angeles Plays Itself geremastered in high-definition en het merendeel van de filmfragmenten vervangen door HD-bronmateriaal. Daarnaast heeft Andersen de film opnieuw geëdit door sommige fragmenten uit te breiden en andere te verwijderen.

 

De film is aanvankelijk niet commercieel uitgebracht vanwege de esthetische eigenschappen van beeldmateriaal met een lage resolutie en zorgen over het gebrek aan auteursrechtenlicenties voor het gebruik van sommige filmfragmenten. De film is daarom lange tijd alleen te zien geweest in privévertoningen of via kopieën die circuleerden onder film- en architectuurliefhebbers. In 2013 is de film officieel uitgebracht.

Gastspreker

Claudy Op den Kamp is de auteur van The Greatest Films Never Seen. The Film Archive and the Copyright Smokescreen (2018). Dit boek slaat een brug tussen archiefonderzoek en juridisch onderzoek en is gepubliceerd als onderdeel van de serie Framing Film van Amsterdam University Press en Eye Filmmuseum. Op den Kamp is programmamanager BA (hons) Film aan Bournemouth University, waar ze ook onderzoek doet voor het Centre for Intellectual Property Policy and Management. Ze promoveerde aan Plymouth University op het verband tussen auteursrechtelijk eigendom, toegang tot filmarchieven en filmhistoriografie. Ze is co-editor van A History of Intellectual Property in 50 Objects (Cambridge University Press, 2019).

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z