Eye Filmmuseum is tijdelijk gesloten t/m 9 februari. Lees hier meer.

  • Film ist. a girl & a gun
  • Public Domain
  • Film ist. a girl & a gun
  • Public Domain
  • Film ist. a girl & a gun

This is Film! #2: Copyrights

Het maken van films met found footage is in het digitale tijdperk volledig veranderd. Auteursrecht is tegenwoordig een sleutelelement. Voor de tweede sessie van This is Film! heeft Eye een deskundige op dit gebied uitgenodigd die zal vertellen over de rol van auteursrecht bij het toegang krijgen tot collecties in filmarchieven en het maken van films met found footage. 

Aan de hand van Public Domain (1972) van Hollis Frampton en Film ist. a girl & a gun (2009) van Gustav Deutsch, laat gastspreker Claudy Op den Kamp zien op welke verschillende manieren auteursrecht in kunst en film wordt ‘geactiveerd’.

Public Domain & Film ist. a girl & a gun

In Public Domain vertelt filmmaker Hollis Frampton over de beginjaren van de film met behulp van materiaal uit het publieke domein uit de Paper Print Collection in de Library of Congress. Deze collectie bevat contactafdrukken op papier (‘paper prints’) van meer dan drieduizend (voornamelijk Amerikaanse) filmproducties van vóór 1912, zoals komedies, dramafilms en actualiteiten over allerlei verschillende onderwerpen. De film is een compilatie van zestien van deze paper print-titels waaronder de korte Edison-films Fred Ott’s Sneeze (1894) en Electrocuting an Elephant (1903), en benadrukt de fascinatie van avant-garde filmmakers met de oorsprong van hun kunstvorm.

In Film ist. a girl & a gun hergebruikt filmmaker Gustav Deutsch een breed scala aan bronmateriaal, zoals fragmenten uit etnografische films en uit oorlogs-, porno-, en science fiction-films, en structureert ze vervolgens rond concepten uit de Griekse mythologie. Het werk omvat op papier afgedrukt materiaal en fragmenten uit stille en vroege geluidsfilms, afkomstig uit vele filmarchiefcollecties over de hele wereld. Deze film is een coproductie met Eye Filmmuseum: veel van onze medewerkers hebben geholpen bij het vinden van een groot aantal filmfragmenten. De film is het laatste deel in Deutsch’ dertiendelige serie Film ist.

gast

Claudy Op den Kamp is de auteur van The Greatest Films Never Seen. The Film Archive and the Copyright Smokescreen (2018). Dit boek slaat een brug tussen archiefonderzoek en juridisch onderzoek en is gepubliceerd als onderdeel van de serie Framing Film van Amsterdam University Press en Eye Filmmuseum. Op den Kamp is programmamanager BA (hons) Film aan Bournemouth University, waar ze ook onderzoek doet voor het Centre for Intellectual Property Policy and Management. Ze promoveerde aan Plymouth University op het verband tussen auteursrechtelijk eigendom, toegang tot filmarchieven en filmhistoriografie. Ze is co-editor van A History of Intellectual Property in 50 Objects (Cambridge University Press, 2019).

over This is Film!

This is Film! Film Heritage in Practice is een collegereeks met gastsprekers over bijzondere projecten op het gebied van filmrestauratie en filmerfgoed. Onder het overkoepelende thema van het recyclen, hergebruiken en remixen van films uit archieven (of fragmenten daaruit) toont de serie een breed scala aan archiefmateriaal dat op een creatieve manier is hergebruikt.

In elk van de zes sessies zal met gasten worden ingegaan op verschillende onderwerpen, variërend van het inkleuren van zwart-witmateriaal uit de Eerste Wereldoorlog tot aan het gebruik van archiefmateriaal in compilaties, documentaires en VR- of VJ-performances.

De voertaal is Engels en de lezingen kunnen als serie of afzonderlijk worden bijgewoond.

In samenwerking met UvA en ASCA

voor 24 mrt 2021 15:30