In lijn met het landelijke beleid m.b.t. COVID-19 is Eye Filmmuseum gesloten.
Zie het nieuwsbericht met FAQ voor meer informatie.

This is Film! #3: The Polaroid Effect

Onder het overkoepelende thema van het recyclen, hergebruiken en remixen van (film)fragmenten uit archieven toont de zesde editie van Eye’s jaarlijkse collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice een breed scala aan archiefmateriaal dat op een creatieve manier is hergebruikt, variërend van het inkleuren van zwart-witmateriaal uit de Eerste Wereldoorlog tot aan het gebruik van archiefmateriaal in compilaties, documentaires en VR- of VJ-performances.

Elke sessie benadert het thema ‘hergebruik’ op een andere manier en begint met een inleiding door Giovanna Fossati, hoofdconservator bij Eye en hoogleraar Filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna volgt een lezing van of interview en een Q&A met een internationale deskundige en een filmvertoning of een optreden. De voertaal is Engels en de lezingen kunnen als serie of afzonderlijk worden bijgewoond.

Gast: Jens Meurer (filmmaker/producent)

Vertoning: An Impossible Project (DUI, 2020, 35mm)

Liefhebber van het analoge

De derde sessie van This is Film! onderzoekt een hernieuwd verlangen naar analoge media. Midden in de digitale revolutie maken instant camera’s en vinyl een enorme comeback, vooral onder de millennials. Daarnaast geeft een groeiend aantal experimentele filmmakers (Ben Rivers, Rosa Barba en Tacita Dean) en regisseurs in Hollywood (Alfonso Cuarón, Christopher Nolan en Quentin Tarantino) de voorkeur aan werken met celluloid in plaats van met digitale film. We bespreken deze opmerkelijke trend met de in Berlijn gevestigde filmmaker/producent Jens Meurer, die over de ‘analoog-liefhebbers’ zijn nieuwe feature documentaire An Impossible Project (2020) maakte.

An Impossible Project (2020)

De documentaire volgt de Oostenrijkse entrepreneur Florian ‘Doc’ Kaps, die zichzelf heeft uitgeroepen tot ‘beschermheilige van analoge zaken’, tijdens zijn reddingspogingen van de laatste 

Polaroid-fabriek ter wereld (gevestigd in Enschede). Doc is ervan overtuigd dat naarmate onze wereld steeds digitaler wordt, onze dromen juist steeds analoger worden.

 

Jens Meurer schoot zijn documentaire natuurlijk niet digitaal, maar op Kodak 35mm. Hij kreeg bij deze kostbare onderneming financiële steun van filmfabrikant Kodak, ARRI (leverancier van filmapparatuur die de 35mm technologie nog steeds volledig ondersteunt) en sponsors via de crowdfundingsite Kickstarter. Het is opmerkelijk dat Meurer ook producent was van de eerste volledige digital-born film in competitie op het filmfestival van Cannes: Russian Ark (2002, Sokurov).

Gesprek

In gesprek met Eye’s hoofdconservator Giovanna Fossati zal Jens Meurer vertellen wat in zijn ogen het mooie aan analoge media is, wat de uitdagingen en mogelijkheden zijn van filmen op 35mm, wat de toegevoegde waarde is van werken met fysiek materiaal en wat vandaag de dag de verbanden zijn tussen een digitale en een analoge aanpak.

Gast

Jens Meurer begon zijn carrière als documentairemaker voordat hij ook producent werd. In 1995 ontving hij de European Academy Award for Documentary voor zijn korte film Viva Stalin. In 2017 werkte hij mee aan de interview-webserie 100 years of ARRI, ter ere van ARRI’s jubileum. Meurer werkte als producent mee aan bekroonde producties als Russian Ark (2002, Sokurov), Zwartboek (2006, Paul Verhoeven) The Last Station (2009, Hoffman) en de miniserie Carlos (2010, Assayas).