Eye Filmmuseum is tijdelijk gesloten t/m 9 februari. Lees hier meer.

This is Film! #3: The Polaroid Effect

De derde sessie van This is Film! onderzoekt een hernieuwd verlangen naar analoge media. Midden in de digitale revolutie maken instant camera’s en vinyl een enorme comeback, vooral onder de millennials. Daarnaast geeft een groeiend aantal experimentele filmmakers (Ben Rivers, Rosa Barba en Tacita Dean) en regisseurs in Hollywood (Alfonso Cuarón, Christopher Nolan en Quentin Tarantino) de voorkeur aan werken met celluloid in plaats van met digitale film.

We bespreken deze opmerkelijke trend met de in Berlijn gevestigde filmmaker/producent Jens Meurer, die over de ‘analoog-liefhebbers’ zijn nieuwe feature documentaire An Impossible Project (2020) maakte.

An Impossible Project

De documentaire volgt de Oostenrijkse entrepreneur Florian ‘Doc’ Kaps, die zichzelf heeft uitgeroepen tot ‘beschermheilige van analoge zaken’, tijdens zijn reddingspogingen van de laatste 

Polaroid-fabriek ter wereld (gevestigd in Enschede). Doc is ervan overtuigd dat naarmate onze wereld steeds digitaler wordt, onze dromen juist steeds analoger worden.

Jens Meurer schoot zijn documentaire natuurlijk niet digitaal, maar op Kodak 35mm. Hij kreeg bij deze kostbare onderneming financiële steun van filmfabrikant Kodak, ARRI (leverancier van filmapparatuur die de 35mm technologie nog steeds volledig ondersteunt) en sponsors via de crowdfundingsite Kickstarter. Het is opmerkelijk dat Meurer ook producent was van de eerste volledige digital-born film in competitie op het filmfestival van Cannes: Russian Ark (2002, Sokurov).

gesprek

In gesprek met Eye’s hoofdconservator Giovanna Fossati zal Jens Meurer vertellen wat in zijn ogen het mooie aan analoge media is, wat de uitdagingen en mogelijkheden zijn van filmen op 35mm, wat de toegevoegde waarde is van werken met fysiek materiaal en wat vandaag de dag de verbanden zijn tussen een digitale en een analoge aanpak.

gast

Jens Meurer begon zijn carrière als documentairemaker voordat hij ook producent werd. In 1995 ontving hij de European Academy Award for Documentary voor zijn korte film Viva Stalin. In 2017 werkte hij mee aan de interview-webserie 100 Years of ARRI, ter ere van ARRI’s jubileum. Meurer werkte als producent mee aan bekroonde producties als Russian Ark (2002, Sokurov), Zwartboek (2006, Paul Verhoeven), The Last Station (2009, Hoffman) en de miniserie Carlos (2010, Assayas).

over This is Film!

This is Film! Film Heritage in Practice is een collegereeks met gastsprekers over bijzondere projecten op het gebied van filmrestauratie en filmerfgoed. Onder het overkoepelende thema van het recyclen, hergebruiken en remixen van films uit archieven (of fragmenten daaruit) toont de serie een breed scala aan archiefmateriaal dat op een creatieve manier is hergebruikt.

In elk van de zes sessies zal met gasten worden ingegaan op verschillende onderwerpen, variërend van het inkleuren van zwart-witmateriaal uit de Eerste Wereldoorlog tot aan het gebruik van archiefmateriaal in compilaties, documentaires en VR- of VJ-performances.

De voertaal is Engels en de lezingen kunnen als serie of afzonderlijk worden bijgewoond.

In samenwerking met UvA en ASCA

voor 07 apr 2021 15:30