In lijn met het landelijke beleid m.b.t. COVID-19 is Eye Filmmuseum gesloten.
Zie het nieuwsbericht met FAQ voor meer informatie.

This is Film! #4: The Afghan Film Archive

Onder het overkoepelende thema van het recyclen, hergebruiken en remixen van (film)fragmenten uit archieven toont de zesde editie van Eye’s jaarlijkse collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice een breed scala aan archiefmateriaal dat op een creatieve manier is hergebruikt, variërend van het inkleuren van zwart-witmateriaal uit de Eerste Wereldoorlog tot aan het gebruik van archiefmateriaal in compilaties, documentaires en VR- of VJ-performances.

Elke sessie benadert het thema ‘hergebruik’ op een andere manier en begint met een inleiding door Giovanna Fossati, hoofdconservator bij Eye en hoogleraar Filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna volgt een lezing van of interview en een Q&A met een internationale deskundige en een filmvertoning of een optreden. De voertaal is Engels en de lezingen kunnen als serie of afzonderlijk worden bijgewoond.

Gast: Ariel Nasr (filmmaker)

Vertoning: The Forbidden Reel (CA, 2019, 2K DCP)

Schatten van het Afghaanse filmerfgoed

De vierde sessie van This is Film! zoomt in op de Afghaanse filmgeschiedenis met materiaal dat door het Afghaanse filmarchief is gered, en met interviews met filmmakers die gelieerd waren aan het in 1968 opgerichte filminstituut Afghan Film. Met de vertoning van The Forbidden Reel (CA, 2019) en het gesprek met de maker, Ariel Nasr, biedt deze sessie een zeldzaam kijkje in de ooit verborgen en verboden schatten van het Afghaanse filmerfgoed.

The Forbidden Reel (2019)

Onze gast, filmmaker Ariel Nasr, had tijdens het maken van zijn documentaire bijna vijf jaar lang toegang tot het nationale filmarchief van Afghanistan. In zijn film combineert hij interviews met sleutelfiguren uit de Afghaanse filmindustrie met filmfragmenten. Met behulp van dit materiaal – en door het af te wisselen met reconstructies met behulp van originele filmapparatuur – toont Nasr een Afghanistan dat de meesten van ons nooit eerder zagen.

Dat Nasr dit archiefmateriaal kon gebruiken terwijl het Talibanregime tussen 1996 en 2001 talloze kunstwerken – waaronder films – heeft vernietigd, mag een wonder heten. Toen Afghan Film ‘getipt’ werd dat de Taliban het filmarchief de volgende dag zou komen vernietigen, waagden de archiefmedewerkers hun leven om de belangrijkste films van hun nationale filmarchief achter valse wanden te verstoppen. Toen de Taliban-politie arriveerde om de films te verbranden, overhandigden de medewerkers alleen de buitenlandse en minder belangrijke kopieën.

Nasr en zijn producenten speelden ook een rol bij het conserveren van de hoogtepunten van het Afghaanse archief door een gedeelte van hun filmbudget beschikbaar te stellen ten behoeve van het digitaliseren van deze films bij het National Film Board of Canada (NFB) in Montreal. Het NFB wilde bovendien een hechtere band met haar Afghaanse tegenhanger ontwikkelen en nodigde de toenmalige directeur uit om naar Montreal te komen, zodat ze konden laten zien hoe daar films worden gedigitaliseerd. De directeur nam deze expertise vervolgens mee terug naar Afghanistan.

Gesprek

In gesprek met Eye’s hoofdconservator Giovanna Fossati zal Ariel Nasr kwesties behandelen die verband houden met de realisatie van het documentaireproject en met zijn verdere inspanningen en pogingen om films uit het bedreigde filmarchief van Afghanistan te digitaliseren, te restaureren en te verspreiden.

Gast

Ariel Nasr is een bekroonde Afghaans-Canadese regisseur en schrijver die genomineerd is voor een Oscar. Hij is bekend van Good Morning Kandahar (2008), The Boxing Girls of Kabul (2012) en Buzkashi Boys (2012). Nasr is medeoprichter van twee particuliere organisaties die de Afghaanse filmindustrie helpen ontwikkelen: Afghan Film Project (VS) en AFEO (Afghanistan).